THE REFLECTIVE MODEL OF METHODICAL PRACTICE AT THE FACULTY OF PHILOSOPHY, UNIVERSITY OF NIŠ

Main Article Content

Александар М. Новаковић

Abstract

The paper deals with the way of organizing and realizing the teaching practice of students at the Department of Serbian Language and Literature at the Faculty of Philosophy in Niš, which has been switched from the traditional to reflective model of professional practice. The reflective model has contributed to the education and training of high quality teaching staff, which is shown by a survey with over 100 students. The initial hypothesis was that students whose practice has been organized according to the reflective model have more features that adorn good teachers in comparison to those students whose practice was organized according to the traditional model. This hypothesis has been fully confirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Новаковић, А. М. (2018). THE REFLECTIVE MODEL OF METHODICAL PRACTICE AT THE FACULTY OF PHILOSOPHY, UNIVERSITY OF NIŠ. Methodical Perspectives, 8(8), 11–30. https://doi.org/10.19090/mv.2017.8.11-30
Section
НАСТАВА И ОБРАЗОВНА ПОЛИТИКА

References

Andrić, I. (1986). Znakovi pored puta. Sarajevo: Svjetlost.
Bruner, DŽ. (2000). Kultura obrazovanja. Zagreb: Eduka.
Budić, S. i sar. (2008). Didaktičko-metodički aspekti studentske prakse u partnerskim relacijama fakulteta i škola. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Valenčić Zuljan, M., Cotič, M., Fošnarič, S., Peklaj, C., Vogrinc, J. (2011). “Teacher education in Slovenia“. European Dimensions of Teacher Education – Similarities and Differences. Ljubljana: Faculty of Education.
Вујисић-Живковић, Н. (2007). “Педагошка истраживања и образовање наставника“. Зборник Института за педагошка истраживања, Београд, 39 (2), 243−258.
Winter, R. (1998). “Managers, Spectators and Citizens: where does theory come from action research“. Educational Action Research, 6 (3), 361−376.
Wheatley, M. (2005). Zajednice prakse - potpora novim liderima. Novem d.o.o.
Göçer, А. (2013). “Teacher Educator’s and Guidance. Teachers’ Evaluation of Student. Teachers’ Teaching Practice (A Qualitative Study) “. Croatian Journal of Education. Vol:15; Sp. Ed. No. 3/2013. 125-147.
Elliott, J. (2007). Reflecting Where the Action Is: The Selected Writings of John Elliott on Pedagogy and Action Research, London: Routledge.
Закон о основама система образовања и васпитања, Службени гласник Републике Србије, бр. 72/2009.
Јањић, М., Максимовић, Ј., Ђигић, Г., Божић, С. (2014). Практикум за реализацију професионалне наставне праксе. Ниш: Филозофски факултет.
Јањић, М., Новаковић, А. (2015). Наставно дизајнирање часова српског језика. Ниш: Филозофски факултет.
Caires, S., Almeida, L., & Vieira, D. (2012). “Becoming a teacher: student teachers experiences and perceptions about teaching practice“. European Journal of Teacher Education, 35 (2). 163−178.
Максимовић, Ј. (2011): “Ставови наставника према истраживању васпитно-образовне праксе у школи“. Радови Филозофског факултета, број 13, књига 2. Пале: Филозофски факултет Универзитета у Источном Сарајеву. 111−125.
Marković, T. (2014). Model integrativne prakse u inicijalnom obrazovanju vaspitača. Odbranjena doktorska disertacija na Filozofskom fakultetu Unvierziteta u Beogradu. Beograd: Filozofski fakultet.
Николић, Р. (2008). Пракса студената у функцији оспособљавања за учитељски позив. Зборник радова, 10.Ужице: Учитељски факултет. стр. 165−175.
Pešić, M. (2004). Pedagogija u akciji (Metodološki priručnik). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
Правилник о наставној пракси студената Филозофског факултета у Нишу (2012). Ниш: Филозофски факултет.
Radulović, L. (2011). Obrazovanje nastavnika za refleksivnu praksu.Beograd: Filozofski fakultet.
Rajović, V., Radulović, L. (2007). “Kako nastavnici opažaju svoje inicijalno obrazovanje: na koji način su sticali znanja i razvijali kompetencije“. Nastava i vaspitanje – Časopis za pedagošku teoriju i praksu, br. 4. str. 413−434. Beograd: Pedagoško društvo Srbije.
Schön, D. (1987). Educatin the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions, San Francisco, Oxford: Jossey-Bass.
Senge, R. M. (2003). Peta disciplina-principi i praksa učeće organizacije.Zagreb, Mozaik knjiga.
Şişman, M. (2006). Introduction to Science of Education (2nd Ed.). Ankara: Pegem A Publication.
Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године, Београд: Службени гласник РС, 107/2012–12.
Herzog, J., Grmek, I. M., Čagran, B. (2012). ,,Pogledi mentora na pedagošku praksu studenata razredne nastave“. Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 14 (1), 25−47.
Šagud, M. (2006). Odgajatelj kao refleksivni praktičar. Petrinja: Visoka učiteljska škola u Petrinji.