Методички видици https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV <p>Часопис&nbsp;<em><strong>Методички видици&nbsp;</strong></em>посвећен је области методике наставе филолошких и друштвених предмета и излази једном годишње од 2010. године, а у електронском облику од 2012. године (од броја 3). Покренут је на Филозофском факултету у Новом Саду у циљу научне афирмације Методике наставе, која је предмет на скоро свим одсецима ове високошколске установе будући да имају педагошко усмерење. Овакав профил часописа не постоји у земљи, а неопходан је због осавремењавања, усавршавања наставе и размене искустава методичара са европских и светских универзитета.</p> <p>Часопис&nbsp;<em><strong>Методички видици&nbsp;</strong></em>је доступан у режиму отвореног приступа и излази једном годишње.&nbsp;<br> У часопису&nbsp;<em><strong>Методички видици </strong></em>објављују се радови из следећих области:&nbsp;<strong>методике наставе језика, књижевности и хуманистичких и друштвених наука.</strong></p> sr-RS@cyrillic radic.bojanic@ff.uns.ac.rs (Bilјana Radić-Bojanić) milicab@ff.uns.ac.rs (Milica Bracić) Wed, 31 Jul 2024 10:40:00 +0000 OJS 3.3.0.6 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 USVAJANJE I NASTAVA STRANIH JEZIKA NA RANOM UZRASTU U NAUČNOJ PERIODICI SRBIJE: PERIOD OD 2013. DO 2023. GODINE https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2051 <p>Usvajanje i nastava stranih jezika na ranom uzrastu privlači pažnju istraživača različitih disciplinarnih opredeljenja već duži niz decenija, kako u globalnim tako i u lokalnim okvirima. Predmet analize ovog rada predstavlja utvrđivanje osnovnih istraživačkih tendencija u naučnoj periodici Republike Srbije u periodu od 2013. do 2023. godine. Korpus za predloženu metaanalizu čini 76 radova relevantnih za oblast ranog usvajanja i/ili nastave stranih jezika a koji su u pomenutom periodu objavljeni u naučnim časopisima kategorije 51 ili više. Analizom sadržaja dolazimo do zaključka da su u pitanju primarno radovi iz oblasti jezičke obrazovne politike i planiranja, CLIL nastave, obrazovanja nastavnika stranih jezika, psiholingvistike i glotodidaktike. U empirijskim istraživanjima se dominantno izdvaja kvantitativni pristup, dok su kvalitativna istraživanja zastupljena u značajno slabijoj meri. Iako radovi otvaraju izuzetno značajne i aktuelne teme u okviru ovog dinamičnog istraživačkog polja, evidentno je odsustvo sveobuhvatnijih istraživačkih projekata koje bi zahtevalo tešnje naučno umrežavanje.</p> Ana S. Jovanović, Sanja M. Maričić Mesarović Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2051 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 УЛОГА ФИЛОЛОШКЕ СТРУКЕ У ОБЛИКОВАЊУ ЈЕЗИЧКЕ ОБРАЗОВНЕ ПОЛИТИКЕ: ПРИМЕРИ УВОЂЕЊА ШПАНСКОГ ЈЕЗИКА И РАНОГ УЧЕЊА СТРАНИХ ЈЕЗИКА У СИСТЕМ ОБРАЗОВАЊА СРБИЈЕ https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2052 <p>У раду се проучава увођење шпанског језика и раног учења страних језика у основно образовање, који су у Србији остварени у истом историјском тренутку, почетком двехиљадитих година – када су представљали генерализацију раније спровођених иновативних пројеката у језичким образовним политикама. Истраживање се бави генезом тих иновација и улогом филолошке струке у њеним различитим фазама. Теоријски оквир истраживања чине анализа јавних политика, социолингвистика и глотодидактика. За оба анализирана случаја закључујемо да представљају примере позитивне праксе у утврђивању језичке образовне политике, али у првом реду примере значајне, па и пресудне улоге филолошке струке у обликовању решења. Иако се истраживање може сматрати и прилогом проучавању историје наставе страних језика у Србији, анализа околности под којима су иновације уведене, односа различитих актера, улоге коју је одиграла филолошка струка и, најзад, поређење са актуелним тренутком, допринос су ефикаснијем осмишљавању даљих иницијатива и акција којима је циљ унапређење вишејезичности у српском школству, наставе страних језика уопште и шпанског језика посебно.</p> Љиљана В. Ђурић Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2052 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 EL ESPAÑOL EN LA ENSEÑANZA PRIMARIA EN HUNGRÍA https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2053 <p>El objetivo del artículo es presentar la situación de la enseñanza del español en la escuela primaria en Hungría. Centrando nuestra atención en el período entre los años escolares 2003/04 y 2018/19, analizaremos los datos proporcionados por las estadísticas de las bases de datos oficiales y examinaremos el volumen y el peso del español entre las lenguas extranjeras enseñadas. Aprovechando los datos ya obtenidos –referentes a la distribución geográfica, a la edad de los aprendientes y al desarrollo del volumen de las matrículas en el período determinado– arrojamos luz sobre el hecho de que este grupo del alumnado matriculado en español es numéricamente reducido, pero históricamente muestra un crecimiento constante. El análisis puede ayudar a crear una imagen más precisa sobre el lugar que el español ocupa en el sistema educativo húngaro y a que se encuentren aquellos puntos donde su enseñanza pueda ser desarrollada de forma favorable.&nbsp;</p> Tibor Berta Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2053 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 DVOJEZIČNA CLIL NASTAVA U RANOM UČENJU: MOGUĆE REŠENJE ZA OČUVANJE VIŠEJEZIČNOSTI U OBRAZOVNOM SISTEMU SRBIJE https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2054 <p>Pitanje višejezičnosti u obrazovnom sistemu Srbije poistovećuje se sa problemom statusa drugog stranog jezika u osnovnim i srednjim školama. Sve češće se u stručnoj literaturi (Durbaba 2014) postavlja pitanje da li je i u kojoj meri prisutna višejezičnost u našem školskom sistemu. Nakon uvodnog kraćeg prikaza položaja drugog stranog jezika posle 2000. godine i praćenja promena njegovog statusa u obrazovnom sistemu Srbije do danas, ukazaćemo na moguće rešenje opstanka višejezičnosti u ranom učenju uz pomoć dvojezične CLIL nastave oslanjajući se na iskustva iz drugih obrazovnih sistema i ukazujući na prednosti koje ona pruža učenicima<a href="#_ftn1" name="_ftnref1"><sup>[1]</sup></a>. Da bi se postiglo očuvanje stranih jezika u školama, neophodno je da se dvojezična CLIL nastava izmesti iz svog trenutno marginalizovanog položaja, koji je ograničen uglavnom na gimnazijske programe, i da pronađe svoje mesto kako u različitim ciklusima obrazovanja (viši razredi osnovne škole) tako i u odnosu prema različitim (drugim) stranim jezicima.</p> <p>&nbsp;</p> <p><a href="#_ftnref1" name="_ftn1">[1]</a> Svi pojmovi upotrebljeni u radu u muškom gramatičkom rodu, podrazumevaju muški i ženski rod lica na koja se odnose.</p> Katarina Đ. Zavišin Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2054 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 ИНТЕГРАТИВНИ ПРИСТУП – ШАНСА ЗА ПОУЧАВАЊЕ И УЧЕЊЕ НЕМАЧКОГ И РУСКОГ ЈЕЗИКА НА РАНОМ УЗРАСТУ https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2055 <p>У раду разматрамо могућност поучавања и учења страног – немачког и руског језика на раном узрасту, описујемо методе и начин рада са предшколском децом, а као оптимални приступ у усвајању страног језика наводимо интегративни приступ. Њега одликује низ предности, пре свега несвесно и спонтано усвајање језика кроз свакодневне активности у вртићу – игру, покрет, песму, физичке активности, конзумирање оброка, распремање креветића и сл. Посебна пажња посвећена је дидактичким играма, пре свега симболичким играма и игровним активностима са елементима ритма, песме и покрета које погодују развоју памћења, говора, пажње, моторике и свих важних психолошких, сазнајних и развојних функција. Реализација интегративног приступа у неком од будућих предшколских курикулума омогућила би померање почетка учења немачког и руског језика на рани узраст и значајно боља постигнућа у њиховом учењу, те њихову већу заступљеност у образовним институцијама у Србији.</p> Александра Ј. Гојков Рајић, Маријана Н. Папрић Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2055 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 TRANSDISCIPLINARNI PRISTUP OBRAZOVANJU NASTAVNIKA STRANIH JEZIKA: ZNANJE, UČEŠĆE I OSNAŽIVANJE U FORMIRANJU ZAJEDNICA ZNANJA https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2056 <p>Iako pristupi učenju i nastavi stranih jezika poslednjih decenija predstavljaju jedno od najinovativnijih i najrazvijenijih oblasti interdisciplinarnih i transdisciplinarnih akademskih aktivnosti u primenjenoj lingvistici (Savet Evrope 2001, 2018, 2020; Filipović 2015b, 2019), obrazovanju nastavnika stranih jezika se još uvek ne posvećuje dovoljna pažnja. U okviru transdisciplinarne paradigme, obrazovanje nastavnika stranih jezika zasniva se na konstruktivizmu i konektivizmu u učionici kao i na interakciji sa svim zainteresovanim stranama. Takva promena pristupa nužno podrazumeva prelaz sa tradicionalne jezičke politike odozgo-nadole, zasnovane na jezičkom menadžmentu (Spolski 2009) u smeru jezičkog liderstva, odnosno jezičke politike odozdo-nagore (Filipović 2015a, 2015b; Filipović &amp; Đurić 2021, itd.). Transdisciplinarni pristup obrazovanju nastavnika stranih jezika može značajno poboljšati ishode učenika na mlađem uzrastu jer otvara prostor za angažovanje čitave zajednice i situirano i distribuirano učenje i nastavu u procesu sazrevanja, kada deca još uvek nisu „izložena” tradicionalnim obrazovnim ideologijama.</p> Jelena M. Filipović Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2056 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 METODIČKA PODRŠKA U PROGRAMU UČENJA ZALAGANJEM U ZAJEDNICI: PRIMER „ŠPANSKOG U ALASU” https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2057 <p>Predmet istraživanja rada čini metodička podrška u programu učenja zalaganjem u zajednici, sa naglaskom na percepciji i recepciji metodičke podrške tokom projekta „Španski u <em>Alasu</em>”. U fokusu nastavnog procesa nalazi se podučavanje stranog jezika kroz zadatak na ranom uzrastu. Predstavićemo istraživanje sprovedeno na Katedri za iberijske studije Filološkog fakulteta u Beogradu sa studentima osnovnih i master studija. Istraživanje obuhvata dve generacije budućih nastavnika španskog jezika, učesnika u projektu koji su u procesu inicijalnog obrazovanja nastavnika. Za prikupljanje podataka koristili smo Gugl Forms (<em>Google Forms</em>) anketu. Naš cilj je bio da pokažemo u kojoj meri program učenja zalaganjem u zajednici doprinosi razvoju kritičkog mišljenja i podstiče učesnike na promišljanje o sopstvenoj ulozi u projektu, o nastavnom procesu, a potom i o razvoju lokalne zajednice. Rezultati su pokazali da su stručno vođenje kroz pripremu časova i metodička podrška doprineli prevazilaženju profesionalnih izazova pred kojima su se studenti našli, izlasku iz okvira tradicionalnog pristupa nastavi, te da su učesnici programa učenja zalaganjem u zajednici na kraju bili profesionalno osnaženi.</p> Milica A. Mastilo, Jelena M. Kovač Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2057 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 PSIHOLOGIJA JEZIKA I JEZIK PSIHOLOGIJE: STVARANJE INTEGRATIVNOG BILINGVALNOG OKRUŽENJA ZA OBRAZOVANJE STUDENATA https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2058 <p>Usvajanje i učenje jezika imaju posebnu ulogu u kognitivnom i jezičkom razvoju svakog deteta. Što su deca mlađa, tim je potrebniji dublji uvid u psihologiju. Akademski predmet Učenje stranog jezika na dečijem uzrastu utemeljen je u oblastima psihologije i psiholingvistike, kao jedan u nizu kurseva na engleskom kao jeziku visokoškolske nastave u okviru Modula engleskog jezika Fakulteta za obrazovanje učitelja i vaspitača u Beogradu. Kroz fokus-grupne intervjue ispitivali smo iskustva studenata (N=32) sa predmetima iz oblasti psihologije i nastave jezika radi uvida koliko ih oni pripremaju za rad sa decom. Rezultati do kojih smo došli potvrđuju da im takvi integrisani kursevi umnogome pomažu da se lično i profesionalno razvijaju od akademskih bilingvalnih govornika do odgovornih i posvećenih vaspitača i učitelja.</p> Nataša Z. Janković, Nevena M. Buđevac Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2058 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 ANKSIOZNOST PRI USMENOM KOMUNICIRANJU KOD STARIJIH UČENIKA OSNOVNIH ŠKOLA U SRBIJI https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2059 <p>Ovo istraživanje ima za cilj da ispita u kom je stepenu anksioznost pri usmenom komuniciranju prisutna kod starijih učenika osnovnih škola, kao i da ustanovi da li se nivoi anksioznosti pri usmenom komuniciranju razlikuju kad su u pitanju različiti eksterni i interni faktori. Ukupno 267 učenika petog, šestog i sedmog razreda osnovne škole učestvovalo je u istraživanju zasnovanom na upitniku koji sadrži skalu anksioznosti pri usmenom komuniciranju od osam pitanja i dodatnih pitanja koja se odnose na šest eksternih i jedan interni faktor. Rezultati upućuju na zaključak da anksioznost pri usmenom komuniciranju postoji kod starijih učenika u osnovnoj školi u umerenom stepenu, kao i da postoje statistički značajne razlike kod faktora pola, zaključne ocene iz engleskog, konačnog proseka, činjenice da idu na privatne časove ili ne, kao i uverenja da je učenje engleskog jezika bitno.</p> Biljana B. Radić-Bojanić Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2059 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 RANO UČENJE ŠPANSKOG KAO STRANOG JEZIKA U HRVATSKOJ: PERSPEKTIVA UČENIKA https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2060 <p>Obavezno učenje stranog jezika u dobi od 6–7 godina uvedeno je 2023. u svim hrvatskim osnovnim školama, praćeno izbornim učenjem drugog stranog jezika sa 10 godina. Španski, kao peti strani jezik koji se uči u Hrvatskoj, tek je nedavno ponuđen kao drugi strani jezik. U članku su prikazani rezultati kvalitativnog istraživanja provedenog putem upitnika s hrvatskim učenicima španskog kao stranog jezika od 9 do 15 godina (N=134) s ciljem ispitivanja njihove motivacije za učenjem španskog i njihovih stavova prema situaciji učenja u školskom kontekstu. Rezultati sugerišu da su učesnici pokazali pozitivan početni motivacioni profil i pozitivne stavove prema situaciji učenja s određenim razlikama između mlađih i starijih učenika. Na osnovu ovih rezultata istraživanja, preporučuje se šire prisustvo španskog kao drugog stranog jezika u osnovnim školama širom zemlje.</p> Andrea-Beata B. Jelić Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2060 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 УВЕРЕЊА И СТАВОВИ РОДИТЕЉА ПРЕДШКОЛСКЕ ДЕЦЕ О РАНОМ УЧЕЊУ ФРАНЦУСКОГ КАО СТРАНОГ ЈЕЗИКА https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2061 <p>Циљ овог рада јесте да прикаже уверења и ставове родитеља деце предшколског узраста према раном учењу француског као страног језика, као и према учењу страних језика уопште. Истраживање је спроведено током априла и маја 2019. године у Француском институту у Београду и Новом Саду и у њему је учествовало 59 испитаника. За обраду података прикупљених путем упитника комбинованог типа примењена је комбинација квалитативних и квантитативних поступака. Резултати истраживања су показали да већина родитеља има позитиван став према раном учењу страних језика и да позитивно процењује различите аспекте наставног процеса и квалитет наставе. Родитељи схватају значај учења страног језика на раном узрасту и препознају важност игре и лудодидактичких активности које подстичу ученике да активно учествују у настави и да уче језик без напора и на забаван начин.</p> Сенка Р. Стојанов, Наташа Н. Поповић Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2061 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 РАНО УЧЕЊЕ СТРАНИХ ЈЕЗИКА КАО ОДЛУЧУЈУЋИ ФАКТОР ПРИ КАСНИЈЕМ ОДАБИРУ СТРАНИХ ЈЕЗИКА https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2062 <p>Циљ истраживања јесте да покаже колико рано учење страних језика и њихов одабир утичу на касније, адолесцентско, учење страних језика. У истраживању су учествовали студенти прве године основних академских студија Катедре за иберијске студије Филолошког факултета у Београду, који су путем анкете исказали свој став о одабиру страних језика у различитим узрастима. Прва претпоставка била је да ће испитаници студирати стране језике које нису раније учили, док се друга претпоставка односила на недовољно уважавање жеље ученика при одабиру страних језика у претходном образовању. Као закључак издваја се потврда претпоставки где већина студената студира шпански језик пошто га нису раније учили и да је само петина испитаника имала могућност да утиче на избор страних језика у претходном школовању. Наш закључак би био следећи: требало би обезбедити слободнији избор и учење жељених страних језика на свим нивоима образовања.</p> Дуња Д. Бранков Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2062 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 PRÁCTICAS DE TRANSLANGUAGING EN LOS DIBUJOS ANIMADOS DE NICKELODEON Y SU POTENCIAL PARA LA ENSEÑANZA TEMPRANA DEL ESPAÑOL COMO LENGUA EXTRANJERA https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2063 <p>La televisión puede llevarnos a otros mundos, tiempos y dimensiones y ¡sin dejar el sillón! Esta vez la aventura televisiva nos ha llevado a otro idioma, al español, que se muestra como un eslabón lingüístico y sociocultural importante en los contenidos televisivos destinados a los niños en el canal <em>Nickelodeon</em>. Junto con personajes, trama y ambiente de los dibujos animados <em>Santiago of the Seas</em> y <em>The Casagrandes</em>, las prácticas de <em>translanguaging</em> matizan maravillosamente el mundo bilingüe y pluricultural en las dos series y llegan a ser una herramienta didáctica útil para la enseñanza temprana del español como lengua extranjera. Manifestado a través de repeticiones, órdenes, saludos, apelativos, ejemplos contextualizados, culturemas, animación explícita a participar en el espectáculo, el <em>translanguaging</em> lleva a los niños a inferir significados, producir frases en español y a reflexionar sobre otro idioma y otra cultura, convirtiéndolos así en los partícipes activos y autónomos del proceso de aprendizaje de español, quizás para toda la vida.</p> Gorana G. Zečević Krneta Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2063 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 СТАВОВИ НАСТАВНИКА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА ПРЕМА НАСТАВИ ПОЧЕТНОГ ПИСАЊА НА МЛАЂЕМ ШКОЛСКОМ УЗРАСТУ У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2064 <p>У раду се приказују резултати истраживања чији је циљ био да се утврде ставови наставника који предају енглески језик у млађим разредима основне школе према настави почетног писања. Истраживање је реализовано током јуна и јула 2023. године на пригодном узорку који је чинило 74 наставника са територије Републике Србије. У истраживању су учествовали само они наставници који предају или су предавали енглески језик у млађим разредима основне школе. Наставници су одговарали на питања у онлајн упитнику. Резултати истраживања показују да актуелна наставна пракса не занемарује писање у прва два разреда и да је писање присутно иако није предвиђено наставним програмом. На крају рада су представљене импликације за наставу на основу којих се предлаже ново методичко сагледавање и редефинисање постојећих програма.</p> Данијела Д. Љубојевић Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2064 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 PRAKSE NASTAVNIKA PRILIKOM OCENJIVANJA POSTIGNUĆA UČENIKA RANOG UZRASTA U NASTAVI STRANOG JEZIKA U ONLAJN OKRUŽENJU https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2065 <p>Cilj rada bio je da se istraži praksa ocenjivanja postignuća učenika ranog uzrasta u nastavi stranog jezika u periodu 2020–2022. godine, kada su se nastavnici suočili sa izazovima onlajn nastave usled pandemije KOVID-19. Istraživanje je sprovedeno sa 30 nastavnika engleskog jezika iz osnovnih škola širom Srbije. Istraživački fokus bio je na nastavničkoj praksi prilagođavanja raznih aspekata ocenjivanja u onlajn nastavnom okruženju, od pružanja formativnog fidbeka učenicima do praćenja efikasnosti fidbeka na unapređivanje postignuća učenika. Rezultati su pokazali da je većina ispitanika prilagodila proces ocenjivanja onlajn nastavnom okruženju tako što je u većoj meri koristila formativno ocenjivanje i aplikacije primenom tehnologije. Ispitanici su takođe primenili raznovrsne tehnike pružanja fidbeka učenicima, ali su izrazili sumnju u efikasnost fidbeka da unapredi učenička postignuća. Pedagoške implikacije rezultata istraživanja uključuju inicijalno obrazovanje i ciljano profesionalno usavršavanje nastavnika stranog jezika za primenu formativnog ocenjivanja u onlajn nastavnom okruženju.</p> Vera M. Savić Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2065 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 UTICAJ DOMAĆEG ZADATKA NA KVALITET PROCESA UČENJA STRANOG JEZIKA NA RANOM UZRASTU https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2066 <p>U vreme kada je srpski obrazovni sistem u dubokoj krizi, potrebno je razmotriti sve aspekte nastavnog rada koji bi mogli doprineti blagovremenom izlasku iz nje. Cilj ovog rada je da navede sadašnje, ali i buduće nastavnike stranih jezika da, kroz refleksivnu praksu, preispituju ustaljene obrazovne procese i da ih konstantno unapređuju, kako bi se kvalitet obrazovanja u našoj zemlji podigao na viši nivo, što bi neminovno vodilo i do podizanja opšte kulturološke i pedagoške svesti. Jedna od ovakvih postojećih praksi je i zadavanje domaćih zadataka po ustaljenom obrascu, bez posvećivanja previše pažnje ciljevima i svrsi takvih zadataka, kao i bez posebnog promišljanja o posledicama neadekvatno osmišljenih aktivnosti na motivaciju i stavove učenika na ranom uzrastu prema stranom jeziku koji uče, ali i na samo njihovo znanje ciljnog jezika (Holland i dr. 2021). S druge strane, smislene i svrsishodne aktivnosti, zadate u pravom trenutku mogu samo doprineti podizanju kvaliteta nastave, te će u radu biti date smernice koje u ovome mogu pomoći nastavnicima stranog jezika.</p> Danijela M. Prošić-Santovac Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2066 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000 REFERENTNI OKVIR KOMPETENCIJA ZA DEMOKRATSKU KULTURU SAVETA EVROPE https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2067 <p>&nbsp; &nbsp;</p> Maja M. Andrijević Сва права задржана (c) 2024 Autor i Izdavač http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/2067 Wed, 31 Jul 2024 00:00:00 +0000