SERBIAN AS A NON-MOTHER TONGUE IN THE REPUBLIC OF SERBIA: IN THE PURSUIT OF ADDITIVE BILINGUALISM

Main Article Content

Dušanka S. Zvekić-Dušanović
Jelena R. Redli

Abstract

In the Republic of Serbia, teaching takes place in Serbian as a majority language as well as in eight minority languages: Albanian, Bosnian, Bulgarian, Croatian, Hungarian, Romanian, Ruthenian, and Slovak. Students who attend classes in one of these languages during primary and secondary schooling also learn Serbian as a non-mother tongue. Majority language learning aims to achieve additive bilingualism – functional mastery of Serbian, which enables inclusion in a wider social community while preserving and nurturing mother tongues. However, the number of students who do not master the use of Serbian at a basic level despite many years of learning it is not negligible. This is especially noticeable among students of Hungarian and Albanian mother tongues. The paper presents the efforts to overcome this situation by improving the teaching of Serbian as a non-mother tongue.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zvekić-Dušanović, D. S., & Redli, J. R. (2021). SERBIAN AS A NON-MOTHER TONGUE IN THE REPUBLIC OF SERBIA: IN THE PURSUIT OF ADDITIVE BILINGUALISM. Methodical Perspectives, 12(12), 31–50. https://doi.org/10.19090/mv.2021.12.31-50
Section
НАСТАВА СРПСКОГ ЈЕЗИКА

References

Bošković i dr. (2014). Studija o mogućnostima unapređenja nastave i učenja Srpskog kao nematernjeg jezika u opštinama Preševo, Bujanovac i Medveđa. Beograd: Služba Koordinacionog tela Vlade Republike Srbije za opštine Preševo, Bujanovac i Medveđa.

Bugarski, R. (1997). Jezici. Beograd: Čigoja štampa.

Bugarski, R. (2009). Evropska povelja o regionalnim ili manjinskim jezicima, u Višejezični svet Melanije Mikeš: zbornik u čast Melanije Mikeš, ur. P. Vlahović, R. Bugarski, V. Vasić (Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu): 69–81.

Burzan, M. (1984). Interferencija u predikatu srpskohrvatske rečenice u jeziku učenika mađarske nacionalnosti. Novi Sad: Filozofski fakultet, Institut za južnoslovenske jezike.

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (2001). Cambridge: Cambridge University Press.

Ђурић, В. и др. (2014). Попис становништва, домаћинстава и станова 2011. у Републици Србији: етноконфесионални и језички мозаик Србије. Републички завод за статистику. [Đurić, V. i dr. (2014). Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. u Republici Srbiji: Etnokonfesionalni i jezički mozaik Srbije. Republički zavod za statistiku.] Pristuplјeno 3. 6. 2021. URL:

Izveštaj o rezultatima primene novog nastavnog programa i učenje srpskog kao nematernjeg jezika (2019). Beograd: Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, Misija OEBS u Srbiji.

Krajišnik, V., Zvekić-Dušanović, D. (2017). Opšti standardi postignuća za predmet Srpski kao nematernji jezik za kraj prvog i drugog ciklusa obaveznog obrazovanja, opšteg srednjeg obrazovanja i osnovnog obrazovanja odraslih: priručnik za nastavnike. Beograd: Misija OEBS u Srbiji.

Krajišnik, V., Dognar, A. (2018). Preporučena leksika za predmet Srpski kao nematernji jezik za prvi ciklus osnovnog obrazovanja. Organization for Security and Co-operation in Europe. Pristupljeno 3. 6. 2021. URL:

Krajišnik, V., Strižak, N., Zvekić-Dušanović, D. (2019). Improving the Teaching of Serbian as a Non-Mother Tongue in Primary Education of Albanian National Minority in Southern Serbia, in Philological Research Today IX: Early and Beginners’ Foreign Language Learning in Formal Education, eds. A. Jovanović, K. Zavišin, Lj. Đurić (Beograd: Filološki fakultet): 115–132.

Krajišnik, V., Dognar, A. (2019a). Preporučena leksika za predmet Srpski kao nematernji jezik za drugi ciklus obaveznog obrazovanja. Organization for Security and Co-operation in Europe. Pristupljeno 3. 6. 2021. URL:

Krajišnik, V., Dognar, A. (2019b). Preporučena leksika za predmet Srpski kao nematernji jezik za treći ciklus osnovnog obrazovanja. Organization for Security and Co-operation in Europe. Pristupljeno 3. 6. 2021. URL:

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja (2017). Pravilnik o opštim standardima postignuća za predmet srpski kao nematernji jezik za kraj prvog i drugog ciklusa obaveznog obrazovanja, opšteg srednjeg obrazovanja i osnovnog obrazovanja odraslih. Pristupljeno 3. 6. 2021. URL:

Pravilnik o stepenu i vrsti obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika. Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik 11/2012.

Ustav Republike Srbije. Sl. glasnik RS, br. 98/2006.

Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina. Sl. glasnik RS, br. 72/2009, 20/2014 – odluka US, 55/2014 i 47/2018.

Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju. Sl. glasnik RS, br. 55/2013, 101/2017, 10/2019 i 27/2018 – dr. zakon.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Sl. glasnik RS, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon i 6/2020).

Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju. Sl. glasnik RS, br. 18/2010, 101/2017, 113/2017 – dr. zakon, 95/2018 – dr. zakon i 10/2019.

Zakon o srednjem obrazovanju i vaspitanju. Sl. glasnik RS, br. 55/2013, 101/2017, 27/2018 – dr. zakon i 6/2020.

Zakon o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina. Sl. list SRJ, br 11/202, Sl. list SCG, br 1/2003 – Ustavna povelja i Sl. glasnik RS, br. 72/2009 – dr. zakon, 97/2013 – odluka US i 47/2018.

Zvekić-Dušanović, D. (2016). Neka pitanja nastave srpskog kao nematernjeg jezika u homogenim mađarskim i albanskim sredinama u Republici Srbiji, u Teme jezikoslovne u srbistici kroz dijahroniju i sinhroniju: zbornik u čast Ljiljani Subotić, ur. J. Dražić, I. Bjelaković, D. Sredojević (Novi Sad: Filozofski fakultet): 667–686.

Zvekić-Dušanović, D. (2020). Koncepcija novog programa za predmet Srpski kao nematernji jezik, u Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi IV, ur. V. Krajišnik (Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik): 173–183.