UTICAJ ENGLESKOG JEZIKA NA PRAVOPISNU PSEUDONORMU U SRPSKOM UPOTREBA VELIKOG POČETNOG SLOVA I IMPLIKACIJE U NASTAVNOJ PRAKSI
Главни садржај чланка
Сажетак
Ovaj rad ispituje uticaj engleskog jezika na pravopisnu pseudonormu srpskoga jezika i to u domenu upotrebe velikog početnog slova. Rad ima dva osnovna cilja. Prvi cilj jeste da se utvrdi u kojoj meri učenici primenjuju pravopisna pravila engleskog jezika prilikom pisanja višečlanih vlastitih imena u srpskom jeziku. Metodologija istraživanja podrazumeva anonimno anketiranje srpskih srednjoškolaca, koji u tri zadatka primenjuju pravilo o upotrebi velikog početnog slova. Drugi cilj rada jeste da ukaže na implikacije istraživanja u nastavnoj praksi, te da se ponude smernice za integrisanje englesko-srpskih jezičkih kontakata na nivou pravopisa u nastavu srpskog i engleskog jezika. Na kraju, s obzirom na to da su rezultati istraživanja pokazali značajno prisustvo engleskih obrazaca pri pisanju višečlanih vlastitih imena, kao potencijalan odgovor na ovu praksu predlaže se interdisciplinarni pristup u nastavi, kao i aktivno uključivanje učenika u nastavni proces.
Downloads
Детаљи чланка
Референце
Allen, R. (2002). Punctuation. Oxford: Oxford University Press.
Brutt-Griffler, J. (2002). World English: A study of its development. Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853595790
Crystal, D. (2003). English as a Global Language. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511486999
Čorboloković, S., Gavranović, V. (2024). Pravopis u kontrastu. Beograd: Univerzitet Singidunum.
Filipović, S. (2005). Izgovor i pisanje računarskih anglicizama u srpskom jeziku. Beograd: Zadužbina Andrejević.
Graddol, D. (1998). The future of English. London: The British Council.
Kachru, B. (1986). The alchemy of English. Oxford: Pergamon.
Kane, S. T. (1988). The Oxford Essential Guide to Writing. New York: Berkley Books.
Mišić Ilić, B. (2011). Anglosrpski i Serglish: dva varijeteta srpskog jezika nastala pod uticajem engleskog, u Jezik u upotrebi. Primenjena lingvistika u čast Ranku Bugarskom, ur. V. Vasić (Novi Sad: Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije; Novi Sad: Filozofski fakultet; Beograd: Filološki fakultet): 71–93.
Mišić Ilić, B. (2014). Is there life in Serbia without anglicisms? A pragmatic view, u Engleski jezik i anglofone književnosti u teoriji i praksi. Zbornik u čast Draginji Pervaz, ur. T. Prćić, M. Marković, i dr. (Novi Sad: Filozofski fakultet; Novi Sad: Orfelin izdavaštvo): 337–355.
Mišić Ilić, B. (2017). Pragmatic borrowing from English into Serbian: linguistic and sociocultural aspects. Journal of Pragmatics 113: 103–115. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2017.01.010
Panić Kavgić, O. (2023). Koliko razumemo nove anglicizme. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Pešikan, M., Jeković, J., Pižurica, M. (2021). Pravopis srpskoga jezika. Novi Sad: Matica srpska.
Peters, P. (2004). The Cambridge Guide to English Usage. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511487040
Phillipson, R. (1992). Linguistic imperialism. Oxford: Oxford University Press.
Prćić, T. (2006). Srpski ili anglosrpski – pitanje je sad, u Srpski jezik u normativnom ogledalu, ur. B. Brborić, J. Vuksanović, R. Gačević (Beograd: Beogradska knjiga): 412–422.
Prćić, T. (2007). O pravopisu i opravopismenjavanju. Zbornik Matice srpske za filologiju i lingvistiku 50: 691–695.
Prćić, T. (2010). Naša jezička kultura između jezičke norme, pseudonorme i beznorme: ima li kraja?, u Peti međunarodni interdisciplinarni simpozijum „Susret kultura”. Zbornik radova. Knjiga I, ur. Lj. Subotić, I. Živančević-Sekeruš (Novi Sad: Filozofski fakultet): 471–477.
Prćić, T. (2014). English as the nativized foreign language and its impact on Serbian. English Today 30 (1): 13–20. DOI: https://doi.org/10.1017/S0266078413000515
Prćić, T. (2019). Engleski u srpskom. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Prćić, T. (2023). Srpski sa engleskim. Osnove kontaktno-kontrastivne lingvistike. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Гаврановић, В., Чорболоковић, С. (2022). Компаративно-контрастивни приступ употреби великог слова у енглеском и српском језику, Књижевност и језик 69 (2): 415–427. [Gavranović, V., Čorboloković, S. (2022). Komparаtivno-kontrastivni pristup upotrebi velikog slova u engleskom i srpskom jeziku, Književnost i jezik 69 (2): 415–427.] DOI: https://doi.org/10.18485/kij.2022.69.2.11
Минић, Т. (2024). Методички потенцијал новијих истраживања наставе правописа. Узданица 21 (2): 69–82. [Minić, T. (2024). Metodički potencijal novijih istraživanja nastave pravopisa. Uzdanica 21 (2): 69–82.]
Савић, Т. (2021). Увођење и примена друштвених мрежа у функцији осавремењавања наставе правописа, Учење и настава 7 (1): 73–88. [Savić, T. (2021). Uvođenje i primena društvenih mreža u funkciji osavremenjavanja nastave pravopisa, Učenje i nastava 7 (1): 73–88.]
Чорболоковић, С. (2014). Јавни натписи са грешкама у настави правописа у основној школи (од 5. до 8. разреда), у Имплементација иновација у образовању – изазови и дилеме, ур. Ј. Милинковић, Б. Требјешанин (Београд: Учитељски факултет): 457–471. [Čorboloković, S. (2014). Javni natpisi sa greškama u nastavi pravopisa u osnovnoj školi (od 5. do 8. razreda), u Implementacija inovacija u obrazovanju – izazovi i dileme, ur. J. Milinković, B. Trebješanin (Beograd: Učiteljski fakultet): 457–471.]
Чорболоковић, С. (2020). Креативна настава правописа у основној школи. Књижевност и језик 67 (1): 143–155. [Čorboloković, S. (2020). Kreativna nastava pravopisa u osnovnoj školi. Književnost i jezik 67 (1): 143–155.] DOI: https://doi.org/10.18485/kij.2020.67.1.12
