THE ROLE OF THE PHILOLOGICAL PROFESSION IN SHAPING THE LANGUAGE EDUCATION POLICY: EXAMPLES OF INTRODUCING THE SPANISH LANGUAGE AND EARLY LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES IN THE EDUCATION SYSTEM OF SERBIA

Main Article Content

Љиљана В. Ђурић

Abstract

The paper examines the introduction of the Spanish language and the early learning of foreign languages in primary education, which were achieved in Serbia at the same historical moment, at the beginning of the 2000s - when they represented the generalization of previously implemented innovative projects in language education policies. The research deals with the genesis of these innovations and the role of the philological profession in its different phases. Both cases analyzed represent examples of positive practice in determining language education policy, but, primarily, the instances of the significant and even crucial role the philological profession had in shaping solutions. Although the research can also be considered as a contribution to the study of the history of foreign language education in Serbia, the analysis of circumstances under which innovations were introduced, the relationship between different actors, the role played by the philological profession and, finally, a comparison with the current moment, are a contribution to a more efficient design of further initiatives and actions which aim to improve multilingualism in the Serbian education, the foreign language teaching in general, and the Spanish language in particular.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ђурић, Љ. В. . (2024). THE ROLE OF THE PHILOLOGICAL PROFESSION IN SHAPING THE LANGUAGE EDUCATION POLICY: EXAMPLES OF INTRODUCING THE SPANISH LANGUAGE AND EARLY LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES IN THE EDUCATION SYSTEM OF SERBIA. Methodical Perspectives, 15(1), 47–66. https://doi.org/10.19090/mv.2024.15.47-66
Section
ARTICLES

References

Đurić, Lj. (2019). Les langues vivantes à l’âge précoce en Serbie: Quelle(s) influence(s) de l’enseignement non formel sur les politiques linguistiques éducatives ?, у Филолошка истраживања данас: Рано и почетно учење страних језика у формалном образовању IX, ур. А. Јовановић, К. Завишин, Љ. Ђурић (Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду): 61–78. DOI: https://doi.org/10.18485/fid.2019.9.ch3

Filipović J. & Đurić Lj. (2021). Early childhood foreign language learning and teaching in Serbia: a critical overview of language education policy and planning in varying historical contexts, у Early language learning policy in 21st century, an international perspective, ed. Subhan Zein & Maria R. Coady (Springer): 61–85. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76251-3_3

Вучо, Ј. (2007). Рано учење страних језика, у Специјални број часописа Библиотекар: зборник радова посвећен проф. др Десанки Стаматовић 49: 277–286.

Димитријевић, Н. (2004). О раном учењу страних језика, у Реформа образовања у Србији, ур. С. Зорић (Београд: Синдикат образовања, науке и културе): 25–36.

Дурбаба, О. (2011). Теорија и пракса учења и наставе страних језика. Београд: Завод за уџбенике.

Дурбаба, О. (2018). О образовању наставника страних језика у Републици Србији, у Филолошка истраживања данас: језици образовања VIII, ур. Ј. Вучо и Ј. Филиповић (Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду): 131–146. DOI: https://doi.org/10.18485/fid.2018.8.ch8

Ђурић, Љ. (2016). Страни језици у образовној политици Србије. Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду.

Жиропађа, Љ. (2007). Рано учење страних језика. Васпитање и образовање. Приступљено 10. 9. 2012. URL:

Јовановић, А, Завишин, К., & Ђурић, Љ. (ур.) (2019). Филолошка истраживања данас: рано и почетно учење страних језика у формалном образовању IX. Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду. DOI: https://doi.org/10.18485/fid.2019.9

Калве, Л.-Ж. (1995). Рат међу језицима. Београд: Библиотека ХХ век.

Крстић, Д. (2000). Психолошке околности наставе страних језика (предавање одржано на семинару Зимска школа страних језика). Примењена лингвистика 1: 148–154.

Стошић, М. (1963). Почетак учења страних језика код деце као педагошки проблем. Београд: Институт за експерименталну фонетику и патологију говора.

Точанац, Д. (2019). Notre expérience de l’enseignement précoce d’une langue étrangère aux écoliers, у Филолошка истраживања данас: Рано и почетно учење страних језика у формалном образовању IX, ур. А. Јовановић, К. Завишин, Љ. Ђурић (Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду): 47–59. DOI: https://doi.org/10.18485/fid.2019.9.ch2

Филиповић, Ј, Вучо Ј., & Ђурић, Љ. (2006). Рано учење страних језика у Србији. Иновације у настави 2: 113–124.

Филиповић, Ј. (2018). Језичка политика и планирање и језичко предводништво: образовање за 21. век, у Филолошка истраживања данас: Језици образовања VIII, ур. Ј. Вучо & Ј. Филиповић (Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду): 15–32. DOI: https://doi.org/10.18485/fid.2018.8.ch1

Шуваковић, А. (2023). Унисоност језичке политике и планирања у Србији и Европској унији. Наслеђе 20 (55): 89–105.