FUNCTIONAL APPROACH TO TEXTS IN TEACHING SERBIAN AS A NON-MOTHER TONGUE AT AN ADVANCED LEVEL OF ACHIEVEMENT

Main Article Content

Jelena R. Redli

Abstract

This paper focuses on developing reading skills among advanced-level students in formal learning settings of Serbian as a non-mother tongue in primary and secondary schools in the Republic of Serbia. The emphasis is on enhancing the learning of Serbian considering the challenges posed by the instruction for students whose native languages are Bosnian and Croatian. The systemic similarity among these languages facilitates communication but may also decrease motivation for achieving visible progress in the classroom. The need to avoid “transferring” the instruction from the native language underscores the significance of developing reading literacy and functional language proficiency. Research based on the analysis of teachers’ attitudes, practices, and needs in teaching Serbian as a non-mother tongue provides solutions in implementing appropriate techniques for developing reading skills. The insufficient challenge presented by the B variant of the Program, along with the lack of methodological guidelines and instructions, represents challenges in improving the quality of instruction and achieving visible progress in proficiency in Serbian as a non-native language. The focus is on attaining functional literacy through various linear and non-linear texts in Serbian, promoting functional knowledge both in Serbian and in the students' native languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Redli, J. R. (2023). FUNCTIONAL APPROACH TO TEXTS IN TEACHING SERBIAN AS A NON-MOTHER TONGUE AT AN ADVANCED LEVEL OF ACHIEVEMENT. Methodical Perspectives, 14(14-2), 75–94. https://doi.org/10.19090/mv.2023.14.75-94
Section
НАСТАВА СРПСКОГ ЈЕЗИКА
Author Biography

Jelena R. Redli

Univerzitet u Novom Sadu        

Filozofski Fakultet,

Odsek za srpski jezik i lingvistiku

References

Upitnik: URL

LITERATURA

Babaee, R., Bt Wan Yahya, W. R. (2014). Significance of Literature in Foreign Language Teaching. International Education Studies 7 (4): 80–85. Pristupljeno 23. 6. 2022. URL .

Pulverness, A. (2004). Here and there: Issues in materials development for intercultural learning. Culture elt Seminar. Krakow, Poland. Pristupljeno 28. 11. 2016. URL: .

Scrivener, J. (20053). Learning teaching. Oxford: Macmillan.

Zajednički evropski okvir za žive jezike: učenje, nastava, ocjenjivanje. (2002). Podgorica: Savet Evrope. Pristupljeno 14. 2. 2023. URL: .

Zvekić-Dušanović, D., Redli, J. (2021). Srpski kao nematernji jezik u Republici Srbiji: u težnji ka aditivnom bilingvizmu. Metodički vidici 12: 31–50. Pristupljeno 14. 2. 2023. URL: .

Крајишник, В., Звекић-Душановић, Д. (2017). Општи стандарди постигнућа за предмет Српски као нематерњи језик за крај првог и другог циклуса обавезног образовања, општег средњег образовања и основног образовања одраслих: приручник за наставнике. Београд: Мисија ОЕБС у Србији. [Krajišnik, V., Zvekić-Dušanović, D. (2017). Opšti standardi postignuća za predmet Srpski kao nematernji jezik za kraj prvog i drugog ciklusa obaveznog obrazovanja, opšteg srednjeg obrazovanja i osnovnog obrazovanja odraslih: priručnik za nastavnike. Beograd: Misija OEBS u Srbiji.]

Крајишник, В., Стрижак Н. (2020). (Не)функционалан приступ настави српског као нематерњег језика, у Српски као страни језик у теорији и пракси IV, ур. В. Крајишник (Београд: Филолошки факултет, Центар за српски као страни језик): 253–266. [Krajišnik, V. i N. Strižak (2020). (Ne)funkcionalan pristup nastavi srpskog kao nematernjeg jezika, u Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi IV, ur. V. Krajišnik, (Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik): 253–266.]

Марчетић, А. и др. (2010). Образовни стандарди за крај обавезног образовања за наставни предмет Српски језик. Београд: Министарство просвете Републике Србије, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања. [Marčetić, A. i dr. (2010). Obrazovni standardi za kraj obaveznog obrazovanja za nastavni predmet Srpski jezik. Beograd: Ministarstvo prosvete Republike Srbije, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.]

Павловић Бабић, Д., Бауцал А. (2009). Разумевање прочитаног: ПИСА 2003 и ПИСА 2006. Београд: Министарство просвете Републике Србије, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, Институт за психологију. [Pavlović Babić, D., Baucal A. (2009). Razumevanje pročitanog: PISA 2003 i PISA 2006. Beograd: Ministarstvo prosvete Republike Srbije, Zavod za vrednovаnje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Institut za psihologiju.]

Пејић, А. (ур.). (2015). Општи стандарди постигнућа за крај општег средњег и средњег стручног образовања и васпитања у делу општеобразовних предмета за предмет Српски језик и књижевност: приручник за наставнике. Београд: Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања. [Pejić, A. (ur.). (2015). Opšti standardi postignuća za kraj opšteg srednjeg i srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja u delu opšteobrazovnih predmeta za predmet Srpski jezik i književnost: priručnik za nastavnike. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.]

Перишић, Ј. (2016). Употреба књижевног текста у настави (српског као страног) језика. Методички видици 7: 255–277. [Perišić, J. (2016). Upotreba književnog teksta u nastavi (srpskog kao stranog) jezika. Metodički vidici 7: 255–277.]

Правилник о допунама Правилника о плану наставе и учења за први циклус основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања. (2018, 5. јул). Београд: Сл. гласник РС. Просветни гласник, година LXVII – број 12. Приступљено 22. 2. 2023. URL: . [Pravilnik o dopunama Pravilnika o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. (2018, 5. jul). Beograd: Sl. glasnik RS. Prosvetni glasnik, godina LXVII – broj 12. Pristupljeno 22. 2. 2023. URL: .]

Правилник о плану и програму наставе и учења за гимназију. (2020, јун 2.). Београд, Србија: Сл. гласник РС. Просветни гласник. Приступљено 23. 2. 2023. URL: . [Pravilnik o planu i programu nastave i učenja za gimnaziju. (2020, jun 2.). Beograd, Srbija: Sl. glasnik RS. Prosvetni glasnik. Pristupljeno 23. 2. 2023. URL: .]