THE USAGE OF CAPITAL LETTERS IN WRITTEN PAPERS OF HIGH SCHOOL STUDENTS
Main Article Content
Abstract
In this paper we present an extract from a larger research on high school student’s adherence to the orthography norms in their written papers. The usage of capital letters will be analysed in 3.135 written papers from six schools, which differ both in profile and territorially. Research results show that high school students make in average 0.3 mistakes in the usage of capital letters in one written paper. The most common mistake is the use of capital letters where they must not be used. The weakest achievements in the field of orthography are among the students of the first and second year. Mistakes in the usage of capital letters are most common in the most successful written papers, and the highest density of mistakes in the usage of capital letter was in the papers of students from the specialized grammar schools. Mistakes in the usage of capital letters are the consequence of the influence of foreign languages on Serbian, the habit which they have gained during electronic communication, the neglection of orthography classes from the first years of high school, the lack of a connection between orthography and literature classes, but also the students’ lack of ability to apply the orthography rules in the varied examples in their written papers. We believe that an extra effort should be made in teaching practice in order to improve functional literacy of high school students.
Downloads
Article Details
References
Дешић, М. (21995). Правопис српског језика: приручник за школе. Земун: Нијанса, Никшић: Унирекс, Београд: Пословни систем Грмеч − Привредни преглед. [Dešić, M. (21995). Pravopis srpskog jezika: priručnik za škole. Zemun: Nijansa, Nikšić: Unireks, Beograd: Poslovni sistem Grmeč − Privredni pregled.]
Ђорђев, И. (2011). “Измене и допуне Правописа српског језика Матице српске (Речник уз Правопис)”. Школски час српског језика и књижевности 28/ 5: 120–136. [Đorđev, I. (2011). “Izmene i dopune Pravopisa srpskog jezika Matice srpske (Rečnik uz Pravopis)”. Školski čas srpskog jezika i književnosti 28/ 5: 120–136.]
Ђорђев, И. (2012). “Измене и допуне Правописа Матице српске у додатној настави српског језика у средњој школи”. Методички видици 3: 91–117. [Đorđev, I. (2012). “Izmene i dopune Pravopisa Matice srpske u dodatnoj nastavi srpskog jezika u srednjoj školi”. Metodički vidici 3: 91–117.]
Ђорђев, И. (2015). Ортографска норма у писменим задацима ученика средњих школа као путоказ модерне наставе правописа (необјављена докторска дисертација). Београд: Универзитет у Београду, Филолошки факултет. [Đorđev, I. (2015). Ortografska norma u pismenim zadacima učenika srednjih škola kao putokaz moderne nastave pravopisa (neobjavljena doktorska disertacija). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filološki fakultet.]
Илић, П. (21998). Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси: методика наставе. Нови Сад: Змај. [Ilić, P. (21998). Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi: metodika nastave. Novi Sad: Zmaj.]
Klikovac, D. (2004). Metafore u mišljenju i jeziku. Beograd: Čigoja štampa.
Маринковић, С. (22000). Методика креативне наставе српскога језика и књижевности. Београд: Креативни центар. [Marinković, S. (22000). Metodika kreativne nastave srpskoga jezika i književnosti. Beograd: Kreativni centar.]
Николић, М. 21992 [52009]. Методика наставе српскога језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. [Nikolić, M. 21992 [52009]. Metodika nastave srpskoga jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.]
Петровић, А. (1999). Језичке особине ученика у школама средњег образовања (необјављена докторска дисертација одбрањена марта 2000. год. на Филолошком факултету у Београду). Београд: Универзитет у Београду, Филолошки факултет. [Petrović, A. (1999). Jezičke osobine učenika u školama srednjeg obrazovanja (neobjavljena doktorska disertacija odbranjena marta 2000. god. na Filološkom fakultetu u Beogradu). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filološki fakultet.]
[П 1993]: Правопис српскога језика. I. Правила и њихови основи. II. Речник уз правопис, приредили: Митар Пешикан, Јован Јерковић, Мато Пижурица. Нови Сад: Матица српска. [[P 1993]: Pravopis srpskoga jezika. I. Pravila i njihovi osnovi. II. Rečnik uz pravopis, priredili: Mitar Pešikan, Jovan Jerković, Mato Pižurica. Novi Sad: Matica srpska.]
[П 2010, 32015]: Правопис српскога језика (измењено и допуњено екавско издање), приредили: Митар Пешикан, Мато Пижурица, Јован Јерковић; редакција измењеног и допуњеног издања: Мато Пижурица (главни редактор), Милорад Дешић, Бранислав Остојић, Живојин Станојчић. Нови Сад: Матица српска. [[P 2010, 32015]: Pravopis srpskoga jezika (izmenjeno i dopunjeno ekavsko izdanje), priredili: Mitar Pešikan, Mato Pižurica, Jovan Jerković; redakcija izmenjenog i dopunjenog izdanja: Mato Pižurica (glavni redaktor), Milorad Dešić, Branislav Ostojić, Živojin Stanojčić. Novi Sad: Matica srpska.]
Правилник о наставном плану и програму основног образовања и васпитања, у Службени гласник СРС – Просветни гласник, бр. 4/90 и Службени гласник РС – Просветни гласник, бр. 1/91, бр. 2/92, 13/93, 1/94, 5/95 и 6/96. год. [Pravilnik o nastavnom planu i programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja, u Službeni glasnik SRS – Prosvetni glasnik, br. 4/90 i Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik, br. 1/91, br. 2/92, 13/93, 1/94, 5/95 i 6/96. god.]
Правилник о наставном плану и програму за гимназију у Службени гласник СРС – Просветни гласник, бр. 5/90 и у Просветни гласник, бр. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/02, 5/03, 10/03, 11/04, 18/04, 24/04, 3/05, 11/05, 2/06, 6/06, 12/06, 17/06, 1/08, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09 и 5/2010. [Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju u Službeni glasnik SRS – Prosvetni glasnik, br. 5/90 i u Prosvetni glasnik, br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/02, 5/03, 10/03, 11/04, 18/04, 24/04, 3/05, 11/05, 2/06, 6/06, 12/06, 17/06, 1/08, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09 i 5/2010.]
Правилник о плану и програму образовања и васпитања за заједничке предмете у стручним и уметничким школама у Службени гласник СРС – Просветни гласник, бр. 6/90 и у Просветни гласник, бр. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 24/2004, 3/2005, 6/2005, 11/2005, 6/2006, 12/2006, 8/2008, 1/2009, 3/2009, 10/2009, 5/2010 и 8/2010 – испр.). [Pravilnik o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama u Službeni glasnik SRS – Prosvetni glasnik, br. 6/90 i u Prosvetni glasnik, br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 24/2004, 3/2005, 6/2005, 11/2005, 6/2006, 12/2006, 8/2008, 1/2009, 3/2009, 10/2009, 5/2010 i 8/2010 – ispr.).]
Правилник о изменама правилника о плану и програму образовања и васпитања за заједничке предмете у стручним и уметничким школама (број: 110-00-00070/2012-03, од 18. марта 2013. године). [Pravilnik o izmenama pravilnika o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama (broj: 110-00-00070/2012-03, od 18. marta 2013. godine).]
Vlajković, I. (2010). “Uticaj engleskog jezika na srpski na planu pravopisa, leksike i gramatike u komunikaciji na fejsbuku”, u Komunikacija i kultura onlajn 1/1: 183–196. Pristupljeno 22. 2. 2015. www.komunikacijaikultura.org/KK1/KK1Vlajkovic.pdf
Завод за унапређивање образовања и васпитања (2016). ,,Наставни планови и програми за основне и средње школе”. Приступљено 30. 3. 2016. [Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (2016). ,,Nastavni planovi i programi za osnovne i srednje škole”. Pristupljeno 30. 3. 2016.] http://www.zuov.gov.rs/poslovi/nastavni-planovi/nastavni-planovi-os-i-ss/