EARLY LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES AS A DETERMINING FACTOR IN LATE FOREIGN LANGUAGE CHOICE

Main Article Content

Дуња Д. Бранков

Abstract

The aim of the research is to show how early learning of foreign languages and their selection affect later, adolescent foreign language learning. The research explores the case of the students of the first year of undergraduate studies of the Department of Iberian Studies of the Faculty of Philology in Belgrade, who expressed their opinion about the choice of foreign languages at different ages through a survey. The first assumption was that the respondents will study foreign languages that they have not studied before, while the second assumption referred to the insufficient appreciation of students’ wishes when choosing foreign languages in their previous education. As a conclusion, the confirmation of the assumptions stands out, where the majority of students study Spanish because they have not studied it before and only a fifth of respondents had the opportunity to influence the choice of foreign languages in their previous schooling. Therefore, easier choice and attendance of desired foreign languages should be ensured at all levels of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Бранков, Д. Д. . . (2024). EARLY LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES AS A DETERMINING FACTOR IN LATE FOREIGN LANGUAGE CHOICE. Methodical Perspectives, 15(1), 251–274. https://doi.org/10.19090/mv.2024.15.251-274
Section
ARTICLES

References

Богавац, Д. (2010). Учење страног језика на раном узрасту. Иновације у настави 23 (1): 65–69. [Bogavac, D. (2010). Učenje stranog jezika na ranom uzrastu. Inovacije u nastavi 23 (1): 6569.]

Бранков, Д. (2021). Настава страних језика на раном узрасту: приказ модела наставе и наставног плана и програма у Србији. Анали Филолошког факултета 33 (1): 209230. [Brankov, D. (2021). Nastava stranih jezika na ranom uzrastu: prikaz modela nastave i nastavnog plana i programa u Srbiji. Анали Филолошког факултета 33 (1): 209230.]

Вујовић, А., Ристић, М. (2019). Образовни потенцијали хибридних модела наставе страног језика на раном узрасту, у Рано и почетно учење страних језика у формалном образовању, ур. А. Јовановић, К. Завишин, Љ. Ђурић (Београд : Филолошки факултет): 245–259. [Vujović, A., Ristić, M. (2019). Obrazovni potencijali hibridnih modela nastave stranog jezika na ranom uzrastu, u Rano i početno učenje stranih jezika u formalnom obrazovanju, ur. A. Jovanović, K. Zavišin, Lj. Đurić (Beograd : Filološki fakultet): 245–259.]

Ђурић, Љ. (2015). Страни језици у образовној политици Србије током последњих шест деценија: чиниоци, модели, перспективе. Докторска дисертација. Београд: Филолошки факултет. [Đurić, Lj. (2015). Strani jezici u obrazovnoj politici Srbije tokom poslednjih šest decenija: činioci, modeli, perspektive. Doktorska disertacija. Beograd: Filološki fakultet.]

Јовановић, А., Лазаревић, Љ. (2022). Дечје и образовне игре у различитим методичким областима. Учење и настава 8 (2): 381392. [Jovanović, A., Lazarević, Lj. (2022). Dečje i obrazovne igre u različitim metodičkim oblastima. Учење и настава 8 (2): 381392.]

Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Правилник о наставном плану за други циклус основног образовања и васпитања и наставном програму за пети разред основног образовања и васпитања. Службени гласник 6/2007, 2/2019, 7/2010, 3/2011, 1/2013, 4/2013, 11/2016, 11/2016, 6/2017, 8/2017, 9/2017, 12/2018, 15/2018. [Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Pravilnik o nastavnom planu za drugi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za peti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Službeni glasnik 6/2007, 2/2019, 7/2010, 3/2011, 1/2013, 4/2013, 11/2016, 11/2016, 6/2017, 8/2017, 9/2017, 12/2018, 15/2018.]

Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Правилник о плану наставе и учења за први циклус основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања. Службени гласник 10/2017, 12/2018, 15/2018, 18/2018, 1/2019, 2/2020, 16/2022, 1/2023, 13/2023, 14/2023. [Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Pravilnik o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Službeni glasnik 10/2017, 12/2018, 15/2018, 18/2018, 1/2019, 2/2020, 16/2022, 1/2023, 13/2023, 14/2023.]

Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Закон о средњем образовању и васпитању. Службени гласник 55/2013, 101/2017, 27/2018, 6/2020, 52/2021, 129/2021, 92/2023. [Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Zakon o srednjem obrazovanju i vaspitanju. Službeni glasnik 55/2013, 101/2017, 27/2018, 6/2020, 52/2021, 129/2021, 92/2023.]

Шуваковић, А. (2013). Сличности и разлике у усвајању Л1 и Л2 у раном узрасту, у Језик и образовање, ур. Ј. Вучо, О. Дурбаба (Београд: Филолошки факултет): 63–78. [Šuvaković, A. (2013). Sličnosti i razlike u usvajanju L1 i L2 u ranom uzrastu, u Jezik i obrazovanje, ur. J. Vučo, O. Durbaba (Beograd: Filološki fakultet): 63–78.]

Brankov, D. (2023). Spanish language acquisition under the influence of prior English knowledge: analyzing student essays, у Rethinking languages in present-day Europe, ed. Armela Panajoti (Albania: University of Vlora “Ismail Email”): 6178.

Efthymia, P. (2022). Introducing English in the Preschool and the New Greek Preschool Education Curriculum: Promoting Multilingualism, Citizenship, intercultural Communication, and Inclusion, у Addressing Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education, ed. B. Cortina-Pérez, A. Andúgar, A. Álvarez-Cofiño, S. Corral, N. Martínez León, A. Otto (Madrid: Dykinson): 189196.

Jovanović, A., Zavišin, K. Đurić, Lj. (2019). Early Foreign Language Learning in Formal Education of Serbia: Historical Overview and Current Challenges, у Рано и почетно учење страних језика у формалном образовању, ур. А. Јовановић, К. Завишин, Љ. Ђурић (Београд : Филолошки факултет): 2144.

Jovanović, A., Šifrar Kalan, M., Mastilo, M., Kovač, J. (2022). Profedepeques: La guía para la enseñanza temprana del español como lengua extranjera. Belgrado: Asociación de Profesores de Español en Serbia, Facultad de Filología de la Universidad de Belgrado.

Košuta, N., Patekar, J., Vičević Ivanović, S. (2016). Plurilingualism in Croatian foreign language policy. CLARC: Perspectives on Language Planning and Policy. Rijeka: University of Rijeka.

Maksimović, J. Ž., Osmanović, J. S. (2014). Stavovi studenata društvenih i humanističkih nauka o proučavanju stranih jezika. Philologia Mediana 6 (6): 443460.

Partridge Salmon, J. K., Simon, S.-M. (2022). Overcoming The Challenges in Teaching Foreign Languages in Primary Schools in France: The Case of Teacher Training, у Addressing Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education, ed. B. Cortina-Pérez, A. Andar, A. Álvarez-Confió, S. Corral, N. Martínez León, A. Otto (Madrid: Dykinson): 357363.

Rico-Martín, A. M., Jiménez-Jiménez, M. Á. (2022). Uso de la lengua materna en edades tempranas y contextos multilingües, у Addressing Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education, ed. B. Cortina-Pérez, A. Andar, A. Álvarez-Confió, S. Corral, N. Martínez León, A. Otto (Madrid: Dykinson): 3340.

Rokita-Jaslow, J. (2022). Teaching foreign languages at the pre-primary level in a monolingual setting: the case of Poland. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning Monograph 5 (Special issue Researching foreign languages at Pre-primary Education): 3142.

Filipović, J., Đurić Lj. (2021). Early childhood foreign language learning and teaching in Serbia: a critical overview of language education policy and plannning in varying historical contexts, у Early language learning policy in the 21st centrury. An international perspective, ed. S. Zein, M. R. Coady (Cham, Switzerland: Springer Nature): 6184.

Fuller, J. M. (2007). Language Choice as a Means of Shaping Identity. Journal of Linguistic Anthropology 17 (1): 105129.

Hoxha, M. (2022). Teaching English as a Foreign Language to First Graders; Insights and Challenges, у Addressing Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education, ed. B. Cortina-Pérez, A. Andar, A. Álvarez-Confió, S. Corral, N. Martínez León, A. Otto (Madrid: Dykinson): 205211.

Cortina-Pérez, B., Andúgar, A., Corral, S. (2022). The Lexei Project. Designing a New Foreign Language Teacher Profile for Early Childhood Education in The Spanish Context, у Addressing Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education, ed. B. Cortina-Pérez, A. Andar, A. Álvarez-Confió, S. Corral, N. Martínez León, A. Otto (Madrid: Dykinson): 313321.

Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: University Press.

Csizér, K., Dörnyei, Z. (2005). The Internal Structure of Language Learning Motivation and Its Relationship with Language Choice and Learning Effort. The Modern Language Journal 89 (1): 1936.

Šuvaković, A. (2019). Examples of good practice in the field of early and initial learning of foreign languages in formal education, у Рано и почетно учење страних језика у формалном образовању, ур. А. Јовановић, К. Завишин и Љ. Ђурић (Београд: Филолошки факултет): 79–94.

Xhaferi, B., Xhaferi, G. (2013). Motivation to learn a foreign language: the case of Macedonia, у Језик и образовање, ур. Ј. Вучо, О. Дурбаба (Београд: Филолошки факултет): 143163.