BELIEFS AND ATTITUDES OF PARENTS OF PRESCHOOL CHILDREN ON EARLY LEARNING OF FRENCH AS A FOREIGN LANGUAGE

Main Article Content

Сенка Р. Стојанов
Наташа Н. Поповић

Abstract

The aim of this paper is to present the beliefs and attitudes of parents of preschool children towards the early learning of French as a foreign language, as well as towards the learning of foreign languages in general. The research was conducted during April and May 2019, at the French Institute in Belgrade and in Novi Sad. The sample included 59 parents of preschool children. A combination of qualitative and quantitative procedures was used for processing the data collected through a combined questionnaire. The results of the research have shown that most parents have a positive attitude towards early learning of foreign languages and they gave a positive evaluation of various aspects of the teaching process and the quality of teaching. Parents recognize the importance of learning a foreign language at an early age, as well as the important role games and fun activities play in motivating children to actively participate in the learning process and to acquire a language in a fun and effortless manner. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Стојанов, С. Р. ., & Поповић, Н. Н. . (2024). BELIEFS AND ATTITUDES OF PARENTS OF PRESCHOOL CHILDREN ON EARLY LEARNING OF FRENCH AS A FOREIGN LANGUAGE. Methodical Perspectives, 15(1), 229–250. https://doi.org/10.19090/mv.2024.15.229-250
Section
ARTICLES

References

Ђурић, Љ. (2013). Рано школско учење страних језика у Србији: политика вишејезичности или English only? Иновације у настави 24 (1): 104–116.

Ђурић, Љ. (2014). Вредновање раног школског учења страних језика у Србији: заглушујућа тишина, у Језици у образовању и језичке образовне политике, ур. Ј. Филиповић, О. Дурбаба (Београд: Филолошки факултет): 77–106.

Павлов, С., Бркљач, Т. (2019). Ставови родитеља деце предшколског узраста према учењу страног језика. Наша школа 1: 79–94.

Alpar, M. (2010). La nécessité et l’importance de l’enseignement/apprentissage précoce du français langue étrangère en Turquie. Synergies Turquie 3: 173–179.

Baïdak, N., Balcon, M. P., Motiejunaite, A. (2017). Key Data on Teaching Languages at School in Europe. 2017 Edition. Eurydice Report. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, European Commission. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Bartram, B. (2006). An examination of perceptions of parental influence on attitudes to language learning. Educational Research 48 (2): 211–221.

Conseil de l’Europe (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer (CECR). Strasbourg : Unité de Politiques Linguistiques. Приступљено 12. 1. 2024. URL: <https://rm.coe.int/16802fc3a8>.

Đurić, Lj. (2019). Les langues vivantes à l`âge précoce en Serbie : quelle(s) influence(s) de l`enseignement non formel sur les politiques linguistiques éducatives ?, у Рано и почетно учење страних језика у формалном образовању, ур. А. Јовановић, К. Завишин, Љ. Ђурић (Београд: Филошки факултет): 61–78.

Edelenbos, P., Johnstone, R., Kubanek, A. (2006). Les grands principes pédagogiques sur lesquels se fonde l'enseignement des langues aux très jeunes apprenants: Les langues pour les enfants en Europe. Résultats de la recherche, bonne pratique et principes essentiels. Rapport final de l'étude du lot 1 d'EAC 89/04. Bruxelles: Commission européenne.

Erk, M., Borovac, T., Brezetić, S. (2022). Rano učenje engleskog jezika iz perspektive roditelja djece vrtićke i mlađe školske dobi. Nova prisutnost 20 (3): 603–615.

Griva, E., Chouvarda, P. (2012). Developing Plurilingual Children: Parents’ Beliefs and Attitudes towards English Language Learning and Multilingual Learning. World Journal of English Language 2 (3): 1–13.

Knežević, Ž., Šenjug Golub, A. (2015). Stav roditelja prema učenju stranih jezika kao jedan od čimbenika razvoja višejezičnosti u učenika. Napredak 156 (1–2): 151–168.

Krashen, S. D. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press.

Mazzotta, P. (2001). Didattica delle lingue straniere nella scuola di base. Milano: Guerini.

Mihaljević Djigunović, J. (2013). Interdisciplinarna istraživanja u području obrazovanja na primjeru glotodidaktike. Sociologija i prostor 51 (3): 471–491.

Popović, N. (2021). Attitudes d'apprenants adultes par rapport à l'utilisation de jeux de société en classe de FLE. Metodički vidici 12: 191–205.

Prebeg-Vilke, M. (1991). Vaše dijete i jezik: materinski, drugi i strani jezik. Zagreb: Školska knjiga.

Porcher, L., Groux, D. (2003). L’apprentissage précoce des langues. Paris: Presses Universitaires de France.

Scovel, T. (1988). A Time to Speak: A Psycholinguistic Inquiry Into the Critical Period for Human Speech. New York: Newbury House / Harper & Row.

Silić, A. (2007a). Prirodno učenje stranoga (engleskoga) jezika djece predškolske dobi. Zagreb: Mali profesor.

Silić, A. (2007b). Stvaranje poticajnoga okruženja u dječjemu vrtiću za komunikaciju na stranome jeziku. Odgojne znanosti 9 (2): 67–84.

Silva, H. (2008а). Concevoir des jeux pour la classe. Le Français dans le monde 358: 25–27.

Silva, H. (2008b). Le jeu en classe de langue. Paris: CLE international.

Šuvaković, A. (2015). Nastava italijanskog jezika kao drugog stranog jezika u ranom uzrastu. Doktorska disertacija. Beograd: Filološki fakultet.

Vujović, A. (2011). Apprentissage précoce d’une langue étrangère. Nasleđe 19: 383–393.