INTEGRATIVE APPROACH – A CHANCE TO TEACH AND LEARN GERMAN AND RUSSIAN LANGUAGES AT AN EARLY AGE

Main Article Content

Александра Ј. Гојков Рајић
Маријана Н. Папрић

Abstract

The paper considers the possibility of teaching and learning a foreign language - German and Russian at an early age. It describes the methods and approaches of teaching preschool children, and it states that the most optimal approach in acquiring a foreign language is the integrative approach. This approach is characterized by a number of advantages, firstly the subconscious and spontaneous language acquisition through daily activities in kindergarten – play, movement, songs, physical activities, eating meals, making the cribs, etc. Special attention is paid to didactic games, primarily the symbolic games and game activities with elements of rhythm, song, and movement that promote the development of memory, speech, attention, motor skills, and all important psychological, cognitive, and developmental functions. The inclusion of the integrative approach in the future preschool curricula would enable shifting the beginning of learning German and Russian to an early age, a much better student achievement in learning these two languages, as well as their wider representation in educational institutions in Srbia.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Гојков Рајић, А. Ј. ., & Папрић, М. Н. . (2024). INTEGRATIVE APPROACH – A CHANCE TO TEACH AND LEARN GERMAN AND RUSSIAN LANGUAGES AT AN EARLY AGE. Methodical Perspectives, 15(1), 105–125. https://doi.org/10.19090/mv.2024.15.105-125
Section
ARTICLES

References

Азимов, Э. Г., Щукин, А. Н. (2009): Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). Москва: Издательство ИКАР. [Azimov, Ė. G., Shchukin, A. N. (2009): Novyĭ slovarʹ metodicheskikh terminov i poni͡atiĭ (teorii͡a i praktika obuchenii͡a i͡azykam). Moskva: Izdatelʹstvo IKAR].

Бауцал, А. и сар. (2012). Стандарди за развој и учење деце раних узраста у Србији. Београд: Институт за психологију Филозофског факултета Универзитета у Београду. [Baucal, A. i sar. (2012). Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji. Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu].

Бранков, Д. Д. (2021). Настава страних језика на раном узрасту: приказ модела наставе и наставног плана и програма у Србији. Анали Филолошког факултета 33 (1): 209–230. [Brankov, D. D. (2021). Nastava stranih jezika na ranom uzrastu: prikaz modela nastave i nastavnog plana i programa u Srbiji. Anali Filološkog fakulteta 33 (1): 209–230].

Брковић, А. (2011). Развојна психологија. Чачак: Регионални центар за професионални развој запослених у образовању – Чачак. [Brković, A. (2011). Razvojna psihologija. Čačak: Regionalni centar za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju – Čačak].

Видосављевић, М. (2015). Улога игре у настави страних језика. Зборник радова Учитељског факултета Призрен-Лепосавић 9: 165–176. [Vidosavljević, M. (2015). Uloga igre u nastavi stranih jezika. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta Prizren-Leposavić 9: 165–176]. Pristupljeno 30. 7. 2023. URL: <https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/1452-9343/2015/1452-93431509165V.pdf>.

Евтич, М., Сойникова, А. Д. (2018). Специфика обучения сербских детей дошкольного возраста русскому языку, у В мире русского языка и русской культуры: Сборник тезисов, ур. С. Г. Персиянова, И. А. Орехова (Москва: Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина): 115–117. Приступљено 30. 5. 2023. URL: <https://www.elibrary.ru/item.asp?id=36307926&pff=1>. [Evtič, M., Sojnikova, A. D. (2018). Specifika obučeniâ serbskih detej doškolʹnogo vozrasta russkomu âzyku, u V mire russkogo âzyka i russkoj kulʹtury: Sbornik tezisov, ur. S. G. Persiânova, I. A. Orehova (Moskva: Gosudarstvennyj institut russkogo âzyka im. A. S. Puškina): 115–117] Pristupljeno 30. 5. 2023. URL: <https://www.elibrary.ru/item.asp?id=36307926&pff=1>.

Јовановић, А., Завишин, К., Ђурић, Љ. (ур.) (2019). Филолошка истраживања данас IX: Рано и почетно учење страних језика у формалном образовању. Београд: Филолошки факултет Универзитета у Београду. [Jovanović, A., Zavišin, K., Đurić, Lj. (ur.) (2019): Filološka istraživanja danas IX: Rano i početno učenje stranih jezika u formalnom obrazovanju. Beograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu].

Протасова, Е. Ю., Родина Н. М. (2010). Методика обучения дошкольников иностранному языку: учеб. пособие. Москва: Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС. [Protasova, E. I͡U., Rodina N. M. (2010). Metodika obuchenii͡a doshkolʹnikov inostrannomu i͡azyku: ucheb. posobie. Moskva: Gumanitar. izd. t͡sentr VLADOS].

Сергеева, О. Е. (2020). Весёлые шаги: Обучаем дошкольников русскому языку как иностранному. Приступљено 20. 6. 2023. URL: <https://eee-science.ru/item-work/2020-2163/ >. [Sergeeva, O. E. (2020). Vesëlye shagi: Obuchaem doshkolʹnikov russkomu i͡azyku kak inostrannomu]. Pristupljeno 20. 6. 2023. URL: <https://eee-science.ru/item-work/2020-2163/ >.

Стојановић, А., Богавац, Д. (2016). Методичке стратегије развоја дечјих потенцијала у савременој предшколској установи. Београд: Учитељски факултет. [Stojanović, A., Bogavac, D. (2016). Metodičke strategije razvoja dečjih potencijala u savremenoj predškolskoj ustanovi. Beograd: Učiteljski fakultet].

Хорњак, С. (2013). Игре као дидактички материјали у настави страних језика, у Филолошка истраживања данас 2. Језик и образовање, ур. Ј. Вучо, О. Дурбаба (Београд: Филолошки факултет): 411–421. [Hornjak, S. (2013). Igre kao didaktički materijali u nastavi stranih jezika, u Filološka istraživanja danas 2. Jezik i obrazovanje, ur. J. Vučo, O. Durbaba (Beograd: Filološki fakultet): 411–421].

Шуваковић, А. (2017). Учење два страна језика у раном узрасту. Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет. [Šuvaković, A. (2017). Učenje dva strana jezika u ranom uzrastu. Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet].

European Commission (2011). Commission staff working paper. European Strategic Framework for Education and Training (ET 2020). Language Learning at Pre-Primary School Level: Making it Efficient and Sustainable: A Policy Handbook. Pristupljeno 10. 5. 2023. URL: <https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/early-language-learning-handbook_en.pdf>.

Coltrane, B. (2003). Working with Young English Language Learners: Some Considerations. ERIC Digest. Pristupljeno 30. 6. 2023. URL: <https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED481690.pdf>.

Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning (2018). Pristupljeno 10. 9. 2023. URL: <https://education.ec.europa.eu/focus-topics/improving-quality/key-competences>.

Krashen, S. D. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Pristupljeno 15. 6. 2023. URL: <https://www.sdkrashen.com/content/books/principles_and_practice.pdf>.

Lengeling, M., Malarcher, C. (1997). Index Cards: A National Resource for Teachers. Pristupljeno 25. 6. 2023. URL: <https://www.academia.edu/53345231/Index_Cards_A_Natural_Resource_for_Teachers>.

Lightbown, P. M., Spada, N. (2015). How Languages are Learned. Oxford: Oxford university press.

Matić, M. D. (2012). Pristupi metode i tehnike u nastavi engleskog jezika u nižim razredima osnovne škole u Srbiji. Doktorska disertacija. Beograd, Filološki fakultet.

Mikulec, A., Carević, I. (2010). Vole li djeca u nižim razredima rad s tekstom u nastavi engleskoga jezika? Metodika 11, 21 (2): 225–233.

Nissani, H. (1993). Early Childhood Programs for language minority students. Eric Digest. Pristupljeno 10. 6. 2023. URL: <https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED355836.pdf>.

Petrović-Sočo, B., Višnjić Jevtić, A. (ur.) (2013). Međunarodna stručno znanstvena konferencija: Igra u ranom detinjstvu. Zagreb: Alfa D. D.

Piaget, J., Inhelder, B. (1969). The Psychology of the Child. New York: Basic Books, Inc.

Piaget, J. (1970). Science of Education and the Psychology of the Child. Orion. New York: Orion Press.

Pijaže, Ž., Inhelder, B. (1978). Intelektualni razvoj deteta. Beograd: ZUNS.

Reilly, V., Ward, S. M. (1997). Very Young Learners. Oxford: Oxford university press.

Shin, J. K., Crandall, J. A. (2014). Teaching Young Learners English – from Theory to

Practice. Boston: National Geographic Learning/Heinle, Cengage Learning.

Velički, D. (2006). Ritam i pokret u ranom učenju njemačkog jezika. Metodika 7 (2): 327–336.

Vigotski, L. S. (1983). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit. 2023.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.