THE IMPACT OF PROBLEM-BASED LEARNING ON STUDENTS’ MOTIVATION IN GERMAN LANGUAGE LEARNING

Main Article Content

Maša Đ. Stojsavljević Divac

Abstract

This paper examines the application of problem-based learning and the corresponding teaching methods as an innovation in German language learning on the literary texts of the modern German author Wladimir Kaminer. The aim of the paper is to determine whether students’motivation grows stronger by employing problem solving for problems which arise from the discussions about the text and whether this teaching method can play a significant role in the increase of students’ interest in German language and literature. The research was presented by employing a descriptive method. It was conducted on a group of students who were given a problem which focused on noticing the differences and similarities between two mentalities. The research results have shown that students had a positive reaction to the contents of Kaminer’s literary texts and this type of innovation increased students’ motivation to continue to learn German and read literary texts in German.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Stojsavljević Divac, M. Đ. (2023). THE IMPACT OF PROBLEM-BASED LEARNING ON STUDENTS’ MOTIVATION IN GERMAN LANGUAGE LEARNING. Methodical Perspectives, 14(14-2), 245–260. https://doi.org/10.19090/mv.2023.14.245-260
Section
НАСТАВА СТРАНИХ ЈЕЗИКА, КЊИЖЕВНОСТИ И КУЛТУРА
Author Biography

Maša Đ. Stojsavljević Divac

Univerzitet u Novom Sadu

Ekonomski fakultet

Doktorske studije – Metodika nastave

References

IZVOR

Kaminer, W. (2006). Ich mache mir Sorgen, Mama. München: Wilhelm Goldmann Verlag.

LITERATURA

ZEO (2003). Zajednički evropski okvir za žive jezike. Učenje, nastava, ocenjivanje. Podgorica: Ministarstvo prosvjete i nauke.

Bakovljev, M. (1982). Misaona aktivizacija učenika u nastavi. Beograd: Prosveta.

Bakovljev, M. (1984). Didaktika. Beograd: Naučna knjiga.

Belić, B., Cincović, M. (2020). Metode naučnog rada. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Poljoprivredni fakultet: 12–18.

Đorđević, J. (1986). Inovacije u nastavi. Beograd: Prosveta.

Ђукић, М. (1995). Прилози проблемској настави. Педагошка стварност: часопис за школска и културно-просветна питања 7–8: 387–392.

Ђукић, М. (2005). Иновације у настави и ученик, у Међународни научни скуп: Савремене концепције, схватања и иновативни поступци у васпитно-образовном и наставном раду и могућности примене у савременој школи, ур. Р. Грандић (Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине): 298–305.

Ивић, И., Јанковић, С., Кијевчанин, С., Пешикан, А. (1997). Активно учење. Београд: Институт за психологију.

Krumm, H.-J., Portmann-Tselikas, P. (2003) Theorie und Praxis: Schwerpunkt: Literatur im DaF-Unterriccht. Innsbruck: Studien Verlag.

Maksimović, A. (2017): Određivanje ciljeva, zadataka i ishoda nastavnog časa iz perspektive nastavnika. Inovacije u nastavi: 98–113.

Martinović Barbul, I. (2018). Samoefikasnost, problemska nastava i veština pisanja. Metodički vidici 9: 265–281.

Meyer, H. (1987). Unterrichtsmethoden. II: Praxisband. Berlin: Cornelsen Verlag.

Nikolić, N. (2018): Kvalitet problemski orijentisane nastave i postignuće učenika. Beograd: Univerzitet u Beogradu: 5–54.

Pajević A., Fehratović M. (2019). Motivacija i učenje. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta Prizren-Leposavić: 169–184.

Poljak, V. (1977). Nastavni sistemi. Zagreb: Pedagoško-književni zbor.

Rajović, J. (2018). Motivacija i učenje stranih jezika. Nauka bez granica 5: budućnost bez granica: 21–33.

Rakić, B. (1970). Motivacija i školsko učenje. Sarajevo: Zavod za izdavanje udžbenika.

Stevanović, M. (1986). Osposobljavanje učenika za samostalnu interpretaciju književnih tekstova. Gornji Milanovac: Dečje novine.

Stipančević, A. (2012). Inovativni modeli učenja i poučavanja u nastavi nemačkog jezika. Metodički vidici 3: 323‒339.

Topalov, J. (2011). Motivacija u nastavi stranog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Стевановић, М. (1982). Иновације у наставној пракси. Београд: Просветни преглед.

Vuković, M., Štrbac, N. (2019). Metodologija naučnih istraživanja. Bor: Tehnički fakultet u Boru Univerziteta u Beogradu: 50.

Zobenica, N. (2018). Didaktika nemačke književnosti kao strane. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Zobenica, N. (2011). Kratka priča Volfganga Borherta u nastavi nemačkog jezika. Metodički vidici 2: 118‒126.