(IR)RELEVANCE OF WRITING SKILLS IN EDUCATION
Main Article Content
Abstract
The paper aims to draw attention to a series of problems that professors and students encounter in classes of Serbian language and literature while teaching or learning writing skills. The starting point in the research is to determine the position of written expression in the current teaching and learning programs for the senior grades of primary school and for secondary schools in accordance with the requirements prescribed by outcomes and standards. At the beginning of the research several terminological inconsistencies are resolved (from the division of areas within the subject to actual written assignments and the concept of a written task). This paper analyzes the writing process through its stages in school classes and the methods of reviewing and evaluating the written tasks. Also, this paper points out significant problems and offers suggestions for some possible solutions. Since language culture is a broad field which requires systematic and coordinated institutionalized work, we believe that this kind of work opens up many questions for further research which can lead to progress in this area.
Downloads
Article Details
References
Бодрожа, Б., Максић, С., Павловић, Ј. (2013). Испољавање и подстицање креативности у основној школи из перспективе наставника. Зборник Института за педагошка истраживања 45 (1): 108–130 [Bodroža, B., Maksić, S., Pavlović, J. (2013). Ispoljavanje i podsticanje kreativnosti u osnovnoj školi iz perspektive nastavnika. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja 45 (1): 108–130].
Bojović, I. (2017). Podsticanje motivacije učenika za učenje u nastavnom procesu. Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, doktorska disertacija.
Брборић, В. (2008). Шта читају наши средњошколци?. Републички зимски семинар за наставнике и професоре српског језика и књижевности, Београд, предавање [Brborić, V. (2008). Šta čitaju naši srednjoškolci?. Republički zimski seminar za nastavnike i profesore srpskog jezika i književnosti, Beograd, predavanje].
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Gudelj Velaga, Z. (1990). Nastava stvaralačke pismenosti: metodičke osnove. Zagreb: Školska knjiga.
Драгићевић, Р. (2006). Култура изражавања у настави српског језика. Иновације у настави 19 (1): 29–35 [Dragićević, R. (2006). Kultura izražavanja u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi 19 (1): 29–35].
Đorđev, I. (2016). Tematika pismenih zadataka kao indikator didaktičke kulture škole, u Daroviti i didaktička kultura, ur. G. Gojkov, A. Stojanović (Vršac: Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov”): 96–101.
Živković, D. (1978). Pravi put i stranputice u pisanju: o kompoziciji i stilu pisanih sastava. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod.
Zlatić, M., Đorđević, J. (2014). Problemi kulture pismenog izražavanja u osnovnoj školi. Sinteze: časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu 3 (5): 85–94.
Илић, П. (1991). Од слова до есеја: прилози настави писаног изражавања. Змај: Нови Сад [Ilić, P. (1991). Od slova do eseja: prilozi nastavi pisanog izražavanja. Zmaj: Novi Sad].
Илић, П. (1998). Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси: методика наставе. Нови Сад: Змај [Ilić, P. (1998). Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi: metodika nastave. Novi Sad: Zmaj].
Јанковић, Ђ. (2017). Функционалност наставе писменог изражавања у средњој школи (на примеру административног стила). Иновације у настави – часопис за савремену наставу 30 (3): 24–35 [Janković, Đ. (2017). Funkcionalnost nastave pismenog izražavanja u srednjoj školi (na primeru administrativnog stila). Inovacije u nastavi – časopis za savremenu nastavu 30 (3): 24–35].
Крупеж, О. (2013). Нормирање базичних знања, умећа и резултата учења. Тематски зборник радова Савремене парадигме у науци и научној фантастици. Ниш: Филозофски факултет: 198–211 [Krupež, O. (2013). Normiranje bazičnih znanja, umeća i rezultata učenja. Tematski zbornik radova Savremene paradigme u nauci i naučnoj fantastici. Niš: Filozofski fakultet: 198–211].
Lalić Vučetić, N. (2015). Postupci nastavnika u razvijanju motivacije učenika za učenje (doktorska disertacija). Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet.
Milarić, V. (1969). Dečje jezičko stvaralaštvo. Novi Sad: Kulturni centar.
McCarthy, T. (2009). 100 Writing Lessons: Narrative, Descriptive, Expository, Persuasive, Grades 4–8: Ready-To-Use Lessons to Help Students Become Strong Writers and Succeed on the Tests. Scholastic Teaching Resources.
Николић, М. (1983). Настава писмености. Београд: Научна књига [Nikolić, M. (1983). Nastava pismenosti. Beograd: Naučna knjiga].
Николић, М. (1992). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства [Nikolić, M. (1992). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva].
НМЈ (1952). Настава матерњег језика у основној школи (приручник за учитеље, наставнике и ученике учитељских школа), ур. С. Игњатовић. Београд: Знање [NMJ (1952). Nastava maternjeg jezika u osnovnoj školi (priručnik za učitelje, nastavnike i učenike učiteljskih škola), ur. S. Ignjatović. Beograd: Znanje].
ПНУ I – Програм наставе и учења за први разред гимназије; ПНУ II – Програм наставе и учења за други разред гимназије; ПНУ III – Програм наставе и учења за трећи разред гимназије; ПНУ IV – Програм наставе и учења за четврти разред гимназије; Приступљено 20. 6. 2023. URL:
ПНУ V – Програм наставе и учења за пети разред основног образовања и васпитања. Приступљено 20. 6. 2023. URL:
ПНУ VIII – Програм наставе и учења за осми разред основног образовања и васпитања. Приступљено 20. 6. 2023. URL:
Reppen, R. (2002). A Genre-Based Approach to Content Writing Instruction. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 321–327.
РМС 1967–1976. Речник српскохрватскога књижевног језика. Нови Сад: Матица српска, Загреб: Матица хрватска. [RMS 1967–1976. Rečnik srpskohrvatskoga književnog jezika. Novi Sad: Matica srpska, Zagreb: Matica hrvatska.]
Rosandić, D. (1990). Pismene vježbe u nastavi hrvatskoga ili srpskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Rosandić, D. (2005). Metodika književnoga odgoja. Zagreb: Školska knjiga.
Стевановић, Ј., Максић, Л., Тењовић, С. (2009). О писменом изражавању ученика основне школе. Зборник Института за педагошка истраживања 41 (1): 147–164 [Stevanović, J., Maksić, L., Tenjović, S. (2009). O pismenom izražavanju učenika osnovne škole. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja 41 (1): 147–164].
Stevanović, M. (1988). Teorija i praksa u nastavi usmenog i pismenog izražavanja. Beograd: Dečje novine.
Težak, S. (2003). Teorija i praksa nastave hrvatskoga jezika 2. Zagreb: Školska knjiga.
Тир Борља, М., Токин, М. (2019). Моја збирка задатака: српски језик и књижевност за 5. разред основне школе. Нови Сад: Венцловић [Tir Borlja, M., Tokin, M. (2019). Moja zbirka zadataka: srpski jezik i književnost za 5. razred osnovne škole. Novi Sad: Venclović].
Ćeklić, V. (1962). Vještina pisanja. Zagreb: Savezni centar za obrazovanje rukovodnih kadrova u privredi.
Čop, M. (1972). Pismene vježbe i sastavci: u mlađim razredima osnovne škole. Zagreb: Pedagoško-književni zbor.
Johns, A. M. (2002). Genre in the Classroom: Multiple Perspectives. San Diego State University. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.