ROMAN CULTURE IN HISTORY TEXTBOOKS IN THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY

Main Article Content

Светозар Н. Бошков
Лазар Д. Аксентијевић

Abstract

The textbook is the basic means of teaching communication and has a primary role in the process of learning history. This paper discusses Roman culture in history textbooks in the second half of the 19th century. For this research, five history textbooks for higher grades were selected, which were used in the Habsburg monarchy and Pricipality of Serbia. The analysis of textbooks by Stojan Bošković from 1866, Aleksandar Sandić from 1896, Miloš Zečević from 1896, Otto Varga from 1898 and Antun Gindely from 1898 will present how the mentioned authors saw Roman culture but also the differences between them and whether there was an increase in the volume of the material on culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Бошков, С. Н., & Аксентијевић, Л. Д. (2021). ROMAN CULTURE IN HISTORY TEXTBOOKS IN THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY. Methodical Perspectives, 12(12), 341–358. https://doi.org/10.19090/mv.2021.12.341-358
Section
ДРУШТВЕНО-ПЕДАГОШКЕ ТЕМЕ

References

ИЗВОРИ

АСАНУК – Архив Српске академије наука и уметности у Сремским Карловцима

Извештај о србској учитељској школи за школску годину 1891/92, Сомбор 1892. (АСАНУК, бр. 29 V)

Извештај о српској учитељској школи за школску годину 1873/74, Сомбор 1874. (АСАНУК, бр. 29 I)

ЛИТЕРАТУРА

Бошков, С. (2010а). Настава античке историје на Лицеју и Великој школи у Београду током 19. века, у Античка култура, европско и српско наслеђе: aнтика и савремени свет, ур. Р. Васић, Д. Стефановић, К. Марицки Гађански, том 4 (Београд: Друштво за античке студије Србије и Институт за теолошка истраживања): 63–71. [Boškov, S. (2010a). Nastava antičke istorije na Liceju i Velikoj školi u Beogradu tokom 19. veka, u: Antička kultura, evropsko i srpsko nasleđe: antika i savremeni svet, ur. R. Vasić, D. Stefanović, K. Maricki Gađanski, tom. 4 (Beograd: Društvo za antičke studije Srbije i Institut za teološka istraživanja): 63–71].

Бошков, С. (2010б). Античка прошлост у Историји света Александра Сандића. Истраживања 21: 55–63. [Boškov, S. (2010b). Antička prošlost u Istoriji sveta Aleksandra Sandića. Istraživanja 21: 55–63].

Бошков, С. (2013). Античка прошлост у српским уџбеницима крајем XIX века, у: Антика и савремени свет. Научници, истраживачи и тумачи, ур. Р. Васић, И. Јордовић, С. Бошков, К. Марицки Гађански, том 7 (Београд: Друштво за античке студије Србије): 127–134. [Boškov, S. (2013). Antička prošlost u srpskim udžbenicima krajem XIX veka, u Antika i savremeni svet. Naučnici, istraživači i tumači. tom 7, ur. R. Vasić, I. Jordović, S. Boškov, K. Maricki Gađanski (Beograd: Društvo za antičke studije Srbije): 127–134].

Бошков, С. (2016). Антика у настави историје. Нови Сад: Филозофски факултет. [Boškov, S. (2016). Antika u nastavi istorije. Novi Sad: Filozofski fakultet].

Бошковић, С. (1866). Историја света за народ и школу. Књ. 1, Историја старог века. Београд: Државна штампарија. [Bošković, S. (1866). Istorija sveta za narod i školu. Knj. 1, Istorija starog veka. Beograd: Državna štamparija].

Варга, О. (1898а). Историја света по наставном плану и упутству за средње школе. Св. 1, Стари век, превод: М. А. Јовановић. Нови Сад: Браћа М. Поповић. [Varga, O. (1898a). Istorija sveta po nastavnom planu i uputstvu za srednje škole. Sv. 1, Stari vek, prevod: M. A. Jovanović. Novi Sad: Braća M. Popović].

Варга, О. (1896). Историја света по наставном плану и упутству за средње школе. Св. 2, Средњи век, превод: М. А. Јовановић. Нови Сад: Браћа М. Поповић. [Varga, O. (1896). Istorija sveta po nastavnom planu i uputstvu za srednje škole. Sv. 2, Srednji vek, prevod: M. A. Jovanović. Novi Sad: Braća M. Popović].

Варга, О. (1898б). Историја света по наставном плану и упутству за средње школе. Св. 3, Нови век, превод: М. А. Јовановић. Нови Сад: Браћа М. Поповића. [Varga, O. (1898b). Istorija sveta po nastavnom planu i uputstvu za srednje škole. Sv. 3, Novi vek, prevod: M. A. Jovanović. Novi Sad: Braća M. Popović].

Гавриловић, Н. (1978). Оснивање и рад српске Учитељске школе 1812–1848, у 200 година образовања учитеља у Сомбору 1778–1978, ур. Р. Макарић, С. Васиљевић (Сомбор: Одбор за прославу две стотине година образовања учитеља у Сомбору): 31–80. [Gavrilović, N. (1978). Osnivanje i rad srpske Učiteljske škole 1812–1848, u 200 godina obrazovanja učitelja u Somboru 1778–1978, ur. R. Makarić, S. Vasiljević (Sombor: Odbor za proslavu dve stotine godina obrazovanja učitelja u Somboru): 31–80].

Gindely, A. (1898). Povjesnica staroga vijeka za više razrede sred. učilišta. Zagreb: Kralj. Zemaljska tiskara.

Ђорђевић, Ј. (1883). Критика на Историју света М. Зечевића. Нови Сад: Српска штампарија С. Милетића. [Đorđević, J. (1883). Kritika na Istoriju sveta M. Zečevića. Novi Sad: Srpska štamparija S. Miletića].

Зечевић, М. (1880). Историја света. Преглед удешаван за средње школе. Књ. 1. Београд: Државна штампарија. [Zečević, M. (1880). Istorija sveta. Pregled udešavan za srednje škole. Knj. 1. Beograd: Državna štamparija].

Зечевић, М. (1884). Како се пише историја: одговор Јовану Ђорђевићу од Милоша Зечевића. Београд: Штампарија Задруге штампарских раденика. [Zečević, M. (1884). Kako se piše istorija: odgovor Jovanu Đorđeviću od Miloša Zečevića. Beograd: Štamparija Zadruge štamparskih radenika].

Зечевић, М. (1896). Историја старог века: преглед за вишу наставу. Београд: Државна штампарија Краљевине Србије. [Zečević, M. (1896). Istorija starog veka: pregled za višu nastavu. Beograd: Državna štamparija Kraljevine Srbije].

Ивановић, Д. (2006). Српски учитељи из Хабзбуршке монархије у Србији (1804–1858). Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. [Ivanović, D. (2006). Srpski učitelji iz Habzburške monarhije u Srbiji (1804–1858). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva].

Kennedy, G. (1972). The Art of Rhetoric in the Roman World. Princeton: Princeton University Press.

Кољанин, Д. (2013). Изграђивање идентитета: историја Југославије у уџбеницима за основне школе у Србији 1929–1952. Нови Сад: Филозофски факултет. [Koljanin, D. (2013). Izgrađivanje identiteta: istorija Jugoslavije u udžbenicima za osnovne škole u Srbiji 1929–1952. Novi Sad: Filozofski fakultet].

Марковић, С. (2016). Српски учитељ у Угарској 1778–1918. Сомбор: Педагошки факултет у Сомбору. [Marković, S. (2016). Srpski učitelj u Ugarskoj 1778–1918. Sombor: Pedagoški fakultet u Somboru].

Pütz, W. (1861). Historische Darstellungen und Charakteristiken für Schule und Haus, Buch 1. Köln: DuMont-Schaubergschen Buchhandlung.

Pütz, W. (1862). Historische Darstellungen und Charakteristiken für Schule und Haus, Buch 2. Köln: DuMont-Schaubergschen Buchhandlung.

Pütz, W. (1864). Historische Darstellungen und Charakteristiken für Schule und Haus, Buch 3. Köln: DuMont-Schaubergschen Buchhandlung.

Pütz, W. (1867). Historische Darstellungen und Charakteristiken für Schule und Haus, Buch 4. Köln: DuMont-Schaubergschen Buchhandlung.

Раденић, А. (2000). Закон о црквено-школској аутономији, у Историја српског народа. Књ. V/2, ур. С. Гавриловић, Ј. Калић, А. Митровић, Р. Самарџић, С. Ћирковић, В. Стојанчевић (Београд: Српска књижевна задруга): 162–166. [Radenić, A. (2000). Zakon o crkveno-školskoj autonomiji, u Istorija srpskog naroda. Knj. V/2, ur. S. Gavrilović, J. Kalić, A. Mitrović, R. Samardžić, S. Ćirković, V. Stojančević (Beograd: Srpska književna zadruga): 162–166.]

Сандић, А. (1869). Историја света. Књ. 1, Стари век. Нови Сад: у штампарији Игњата Фукса. [Sandić. A. (1869). Istorija sveta. Knj. 1, Stari vek. Novi Sad: u štampariji Ignjata Fuksa].

Тејлор, А. (2001). Хабзбуршка монархија 1809–1918. Београд: Clio. [Tejlor, A. (2001). Habzburška monarhija 1809–1918. Beograd: Clio].

Tylor, E. (1903). Primitive culture, researches into the development of mythology, philosophy, religion, language, art, and custom. London: John Murray, Albemarle Street.

Фотић, А. (2005). Приватни живот у српским земљама у освит модерног доба. Београд: Clio. [Fotić, A. (2005). Privatni život u srpskim zemljama u osvit modernog doba. Beograd: Clio].