DEPENDENT CLAUSES IN SECONDARY SCHOOL TEACHING OF THE SERBIAN LANGUAGE: CURRENT SITUATION AND PROBLEMS
Main Article Content
Abstract
The paper discusses the degree of adoption of grammatical units of the system of dependent complex clauses in high school teaching of the Serbian language. The aim is to notice: grammatical units from syntax that are studied in the fourth grade of high school; the degree of adoption of the material on the system of dependent clauses and the difficulties students have in adopting syntactic material of the Serbian language in high school. The task in the paper will be to describe the current situation, identify problems related to the processing of syntactic units and give methodological recommendations for teaching practice. For these purposes, research was conducted in a secondary school, so the corpus consists of tests done by fourth grade students of the grammar school in Kraljevo. The results of the analysis showed that the system of inflectional clauses is processed in detail (expansion of the material was introduced in accordance with the age of students and the curriculum), new syntactic functions of dependent clauses are introduced, and difficulties are related to determining the appositive syntactic function and determining the type a dependent clauses that begins with the same conjunction as another type.
Downloads
Article Details
References
Павловић, М. (1972). Проблеми синтаксе и језички динамизам: приручник за наставнике гимназије. Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке републике Србије. [Pavlović, M. (1972). Problemi sintakse i jezički dinamizam: priručnik za nastavnike gimnazije. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke republike Srbije].
Петровачки, Љ. (1996). Синтаксичке јединице: синтагме: методички приступ језичкој грађи из синтаксе у средњој школи. Књижевност и језик: часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност 44 (1/2): 55–65. [Petrovački, Lj. (1996). Sintaksičke jedinice: sintagme: metodički pristup jezičkoj građi iz sintakse u srednjoj školi. Književnost i jezik: časopis Društva za srpskohrvatski jezik i književnost 44 (1/2): 55–65].
Петровачки, Љ. (1998). Односне реченице у настави. Књижевност и језик: часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност 46 (1): 71–86. [Petrovački, Lj. (1998). Odnosne rečenice u nastavi. Književnost i jezik: časopis Društva za srpskohrvatski jezik i književnost 46 (1): 71–86].
Петровачки, Љ. (2004). Синтакса у настави српског језика и књижевности. Нови Сад: Змај. [Petrovački, Lj. (2004). Sintaksa u nastavi srpskog jezika i književnosti. Novi Sad: Zmaj].
Петровачки, Љ. (2008). Активна настава синтаксе. Методичка истраживања у настави српског језика и књижевности. Нови Сад: Филозофски факултет: 64–79. [Petrovački, Lj. (2008). Aktivna nastava sintakse. Metodička istraživanja u nastavi srpskog jezika i književnosti. Novi Sad: Filozofski fakultet: 64–79].
Пипер, П., Клајн, И. (2013). Нормативна граматика српског језика. Нови Сад: Матица српска. [Piper, P., Klajn, I. (2013). Normativna gramatika srpskog jezika. Novi Sad: Matica srpska].
Правилник о плану и програму наставе и учења за гимназију (2020). Службени гласник Републике Србије / Просветни гласник 69 (4): 419; 436. [Pravilnik o planu i programu nastave i učenja za gimnaziju (2020). Službeni glasnik Republike Srbije / Prosvetni glasnik 69 (4): 419; 436].
Сорак, З. (2020). Синтакса у настави српског језика у другом циклусу обавезног образовања. Баштина 52: 131–144. [Sorak, Z. (2020). Sintaksa u nastavi srpskog jezika u drugom ciklusu obaveznog obrazovanja. Baština 52: 131–144].
Станојчић, Ж., Поповић Љ. (1992). Граматика српскога језика: уџбеник за I, II, III и IV разред средње школе. Београд, Нови Сад: Завод за уџбенике и наставна средства, Завод за издавање уџбеника. [Stanojčić, Ž., Popović Lj. (1992). Gramatika srpskoga jezika: udžbenika za I, II, III i IV razred srednje škole. Beograd, Novi Sad: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Zavod za izdavanje udžbenika].
Стевановић, М. (1979). Савремени српскохрватски језик (граматички системи и књижевнојезичка норма) 2. Београд: Научна књига. [Stevanović, M. (1979). Savremeni srpskohrvatski jezik (gramatički sistemi i književnojezička norma) 2. Beograd: Naučna knjiga].
Тир Борља, М. (2012). Један приступ обради синтагме у основној школи. Методички видици 3: 47–72. [Tir Borlja, M. (2012). Jedan pristup obradi sintagme u osnovnoj školi. Metodički vidici 3: 47–72].
Цветановић, З., Келемен, Љ. (2011/1). Методичко моделовање часа наставе граматике и правописа. Иновације у настави: часопис за савремену наставу 24: 17–26. [Cvetanović, Z., Kelemen, Lj. (2011/1). Metodičko modelovanje časa nastave gramatike i pravopisa. Inovacije u nastavi: časopis za savremenu nastavu 24: 17–26].