EXAMINATION OF STUDENTS’ READING COMPETENCES ON MEDIEVAL TEXTS

Main Article Content

Ксенија В. Миловановић

Abstract

Reading comprehension is a cross-curricular skill on which the understanding of the each subject depends. Therefore, it has become a practice not to test what students can remember and reproduce, but to what extent they are able to apply their reading skills. For the purpose of this research the testing of reading skills was conducted in the First Belgrade Gymnasium. The same test was done by the students of all grades and the development of competences at different ages was monitored. Testing was done before the students of the first grade were introduced to the poetics of medieval literature. It was therefore convenient to analyze how the knowledge of medieval poetics influences the understanding of the texts that belong to it. In the first class students were expected to accomplish worse results because they encountered less well-known semantic and grammatical structures. The analysis of the results shows interesting and unexpected connections between the age, the knowledge of the poetic qualities and the achievements on the test. The paper is accompanied by a test, a specification with educational standards and levels of achievement, a graphical representation of achievement by age, and a student evaluation of the test.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Миловановић, К. В. (2018). EXAMINATION OF STUDENTS’ READING COMPETENCES ON MEDIEVAL TEXTS. Methodical Perspectives, 9(9), 75–103. https://doi.org/10.19090/mv.2018.9.75-103
Section
НАСТАВА МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА И КЊИЖЕВНОСТИ

References

Васић, С. (1994). Психолингвистика. Београд: Институт за педагошка истраживања. [Vasić, S. (1994). Psiholingvistika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja]
Гвозденовић, В. (2015). Теоријски и примењени аспекти психологије читања. Београд: Центар за примењену психологију. [Gvozdenović, V. (2015). Teorijski i primenjeni aspekti psihologije čitanja. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju]
Јовановић, Т. (2012). Хрестоматија средњовековне књижевности. Старословенска и преводна књижевност. Београд: Филолошки факултет. [Jovanović, T. (2012). Hrestomatija srednjovekovne književnosti. Staroslovenska i prevodna književnost. Beograd: Filološki fakultet]
Јовановић, Т. (2012). Хрестоматија средњовековне књижевности. Српска књижевност. Београд: Филолошки факултет. [Jovanović, T. (2012). Hrestomatija srednjovekovne književnosti. Srpska književnost. Beograd: Filološki fakultet]
Лаловић, Д. (2012). Читање: од слова до текста. Београд: Филозофски факултет. [Lalović, D. (2012). Čitanje: od slova do teksta. Beograd: Filozofski fakultet]
Николић, М. (2006). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. [Nikolić, M. (2006). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva]
Павловић, М. (2013). Књижевност у првом разреду гимназија и средњих стручних школа. Београд: Клет. [Pavlović, M. (2013). Кnjiževnost u prvom razredu gimnazija i srednjih stručnih škola. Beograd: Кlett]
Радоњић, С. (1985). Психологија учења. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. [Radonjić, S. (1985). Psihologija učenja. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva]
Трифуновић, Ђ. (1990). Азбучник српских средњовековних књижевних појмова. Београд: Нолит. [Trifunović, Đ. (1990). Azbučnik srpskih srednjovekovnih književnih pojmova. Beograd: Nolit]
Hambleton, R. (2005). Item Response Theory models for Dichotomous Data. Chichester: John Wiley & Sons.
Хирш, Е. Д. (1983). Начела тумачења. Београд: Нолит. [Hirš, E. D. (1983). Načela tumačenja. Beograd: Nolit]