INFORMATIVE TEXTS IN SERBIAN LANGUAGE TEXTBOOKS FOR THE FOURTH GRADE OF PRIMARY SCHOOL

Main Article Content

Jelena Lj. Spasić

Abstract

In this paper we apply the descriptive method to examine the representation of informative texts in textbooks of the Serbian language for the fourth grade of primary school. The corpus consists of the current textbooks from different publishers. The analysis has isolated the types and functions of informative texts in textbooks for the Serbian language for the fourth grade of primary school. The informative texts in our corpus are analysed by applying the criteria of age appropriateness and the criteria of didactic-methodical preparation. The analysis shows that texts from encyclopedias are the most frequent in reading books, while in grammar books and workbooks texts for everyday purposes prevail in teaching reading comprehension or are saturated with linguistic phenomena being taught. The importance of this study is reflected in the analysis of the current situation and recommendations for improving the Serbian language instruction in the fourth grade of primary school. The increased representation of informative texts in textbooks, together with the corresponding didactic-methodological literature, contributes to the development of functional and media literacy, as well as to the improvement of reading competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Spasić, J. L. (2022). INFORMATIVE TEXTS IN SERBIAN LANGUAGE TEXTBOOKS FOR THE FOURTH GRADE OF PRIMARY SCHOOL. Methodical Perspectives, 13(13), 61–77. https://doi.org/10.19090/mv.2022.13.61-77
Section
НАСТАВА СРПСКОГ ЈЕЗИКА

References

IZVORI

Цветановић, З., Килибарда, Д. (2020). Читанка. Српски језик за четврти разред основне школе. Београд: БИГЗ школство. [Cvetanović, Z., Kilibarda, D. (2020). Čitanka. Srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: BIGZ školstvo].

Цветановић, З., Килибарда, Д. (2020а). Радна свеска уз Читанку. Српски језик за четврти разред основне школе. Београд: БИГЗ школство. [Cvetanović, Z., Kilibarda, D. (2020a). Radna sveska uz Čitanku. Srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: BIGZ školstvo].

Димитријевић, М. (2021). Читанка 4: српски језик за четврти разред основне школе. Београд: Вулкан издаваштво. [Dimitrijević, M. (2021). Čitanka 4: srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Vulkan izdavaštvo].

Јоксимовић, С. (2020). Читанка за четврти разред основне школе. Београд: Фреска. [Joksimović, S. (2020). Čitanka za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Freska].

Јоксимовић, С. (2020а). Српски језик 4. Радна свеска за четврти разред основне школе. Београд: Фреска. [Joksimović, S. (2020a). Srpski jezik 4. Radna sveska za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Freska].

Јоксимовић, С. (2020б). Свет речи. Српски језик 4. Језик и језичка култура: уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Фреска. [Joksimović, S. (2020b). Svet reči. Srpski jezik 4. Jezik i jezička kultura: udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Freska].

Јовић, М., Тодоров, Н. (2021). Читанка: уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Едука. [Jović, M., Todorov, N. (2021). Čitanka: udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Eduka].

Јухас, И., Игњатовић, Ј. (2021). Поуке о језику: уџбеник из српског језика за четврти разред основне школе. Београд: Едука. [Juhas, I., Ignjatović, J. (2021). Pouke o jeziku: udžbenik iz srpskog jezika za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Eduka].

Маринковић, С. (2020а). Српски језик 4: за четврти разред основне школе. Београд: Креативни центар. [Marinković, S. (2020a). Srpski jezik 4: za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar].

Маринковић, С., Марковић, С. (2020). Читанка 4: српски језик за четврти разред основне школе. Београд: Креативни центар. [Marinković, S., Marković, S. (2020). Čitanka 4: srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar].

Милићевић, Д., Ракоњац Николов, С., Колаковић, К., Петровић, А. (2021). Радна свеска 4: уз Граматику за четврти разред основне школе. Београд: Вулкан издаваштво. [Milićević, D., Rakonjac Nikolov, S., Kolaković, K., Petrović, A. (2021). Radna sveska 4: uz Gramatiku za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Vulkan izdavaštvo].

Срдић, Ј., Петковић, З. (2021). Граматика за српски језик за четврти разред основне школе. Београд: Клет. [Srdić, J., Petković, Z. (2021). Gramatika za srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Klet].

Стакић, М., Ивезић, А. (2020). Граматика: уџбеник и радна свеска. Српски језик за четврти разред основне школе. Београд: БИГЗ школство. [Stakić, M., Ivezić, A. (2020). Gramatika: udžbenik i radna sveska. Srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: BIGZ školstvo].

Станковић Шошо, Н., Чабрић, С. (2021). Читанка за српски језик за четврти разред основне школе. Београд: Нови Логос. [Stanković Šošo, N., Čabrić, S. (2021). Čitanka za srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Novi Logos].

Станковић Шошо, Н., Срдић, Ј., Петковић, З. (2021). Радна свеска уз уџбенички комплет из српског језика за четврти разред основне школе. Београд: Нови Логос. [Stanković Šošo, N., Srdić, J., Petković, Z. (2021). Radna sveska uz udžbenički komplet iz srpskog jezika za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Novi Logos].

Тодоров, Н., Кеча, С., Јухас, И., Игњатовић, Ј. (2021). Радна свеска српски језик: уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Едука. [Todorov, N., Keča, S., Juhas, I., Ignjatović, J. (2021). Radna sveska srpski jezik: udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Eduka].

Жежељ, Р. (2020). Наш језик и култура изражавања. Српски језик за четврти разред основне школе. Београд: Klett. [Žeželj, R. (2020). Naš jezik i kultura izražavanja. Srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Klett].

Жежељ, Р. (2020а). Радна свеска уз Читанку. Српски језик за четврти разред основне школе. Београд: Klett. [Žeželj, R. (2020a). Radna sveska uz Čitanku. Srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Klett].

Жежељ, Р. (2020б). Река речи. Читанка за четврти разред основне школе. Београд: Klett. [Žeželj, R. (2020b). Reka reči. Čitanka za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Klett].

LITERATURA

Alvarado, M., Boyd-Barret, O. (1992). Media education: introduction. London: BFI Pub.

Bićanin, J. (2017). Neknjiževni tekstovi u poučavanju strategije sažimanja. Metodički vidici 7 (7): 181‒198.

Драгићевић, Р. (2021). Питања српског језика и књижевности у основној школи, у Статус српског језика и књижевности у образовном систему, ур. М. Ковачевић (Београд: ЗУОВ): 13‒28. [Dragićević, R. (2021). Pitanja srpskog jezika i književnosti u osnovnoj školi, u Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu, ur. M. Kovačević (Beograd: ZUOV): 13‒28].

Erjavec, K. (2005). Media education: from concept to school practice, in Medijska pismenost i civilno društvo, ed. N. Zgrabljić Rotar (Sarajevo: Media centar): 77–106.

Hongxia, M., Jing L. (2021). An Innovative Method for Digital Media Education Based on Mobile Internet Technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning 16 (13): 68–81.

Odža, I., Mudrovčić, J. (2018). Metodički pristup obradi lektire u prvom razredu osnovne škole: izazovi za poticanje i razvijanje čitateljskih kompetencija. Metodički vidici 9: 145‒161.

Lambrou, М. (2011). Teaching non-literary stylistics, in Теаching Stylistics, ed. L. Jeffries, D. McIntire (Palgrave Macmillan): 200‒220.

Mertala, P. (2020). Misunderstanding Child-Centeredness: The Case of “Child 2.0” and Media Education. Journal of Media Literacy Education 12 (1): 26–41.

Mur, Dž. E. (2010). Kako pisati neknjiževne tekstove: priručnik za nastavnike i učenike. Beograd: Kreativni centar.

Програм наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања (2017). Просветни гласник, Службени гласник Републике Србије 66 (10), од 14. 12. 2017. [Program nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2017). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije 66 (10), od 14. 12. 2017].

Програм наставе и учења за други разред основног образовања и васпитања (2018). Просветни гласник, Службени гласник Републике Србије 67 (16), од 17. 9. 2018. [Program nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije 67 (16), od 17. 9. 2018].

Програм наставе и учења за трећи разред основног васпитања и образовања (2019). Просветни гласник, Службени гласник Републике Србије 68 (5), од 25. 5. 2019. [Program nastave i učenja za treći razred osnovnog vaspitanja i obrazovanja (2019). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije 68 (5), od 25. 5. 2019].

Програм наставе и учења за четврти разред основног васпитања и образовања (2019). Просветни гласник, Службени гласник Републике Србије 68 (11), од 15. 8. 2019. [Program nastave i učenja za četvrti razred osnovnog vaspitanja i obrazovanja (2019). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije 68 (11), od 15. 8. 2019].

Radojčić, S., Bošković, D. (2017). Nelinearno čitanje i hipertekst. Pristupljeno 31. 3. 2022. URL: .

Ракоњац, Б. (2021). Креативне идеје за наставу српског језика и књижевности. Београд: Креативни центар. [Rakonjac, B. (2021). Kreativne ideje za nastavu srpskog jezika i književnosti. Beograd: Kreativni centar].

Reiber-Kuijpers, M., Kral, M., & Meijer, P. (2021). Digital reading in a second or foreign language: A systematic literature review. Computers & Education, 163. Pristupljeno 21. 12. 2021. URL:

.

Shubitz, S. (2016). Craft Moves: Lesson Sets for Teaching Writing with Mentor Texts. Stenhouse Publishers.

Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Спасић, Ј. (2012). Извештај у настави српског језика. Узданица: часопис за језик, књижевност, уметност 9 (1): 83–92. [Spasić, J. (2012). Izveštaj u nastavi srpskog jezika. Uzdanica: časopis za jezik, književnost, umetnost 9 (1): 83–92].

Спасић, Ј. (2012а). Вест у настави српског језика. Узданица: часопис за језик, књижевност, уметност 9 (2): 35–47. [Spasić, J. (2012а). Vest u nastavi srpskog jezika. Uzdanica: časopis za jezik, književnost, umetnost 9 (2): 35–47].

Спасић, Ј. (2017). Диференцијалне језичко-стилске карактеристике новинског извештаја. Српски језик: студије српске и словенске 22: 609‒628. [Spasić, J. (2017). Diferencijalne jezičko-stilske karakteristike novinskog izveštaja. Srpski jezik: studije srpske i slovenske 22: 609‒628].

Спасић, Ј. (2019). Настава новинарске стилистике у светлу социологије медија. Социолошки преглед 53 (2): 577–595. [Spasić, J. (2019). Nastava novinarske stilistike u svetlu sociologije medija. Sociološki pregled 53 (2): 577–595].

Vuković, N. (2000). Putevi stilističke ideje. Podgorica: Univerzitet Crne Gore; Nikšić: Jasen.

Watson, G., Zyngier, S. (2007). Literature and Stylistics for Language Learners: Theory and Practice. Palgrave Macmillan.