CAMUS’ MEURSAULT IN THE CONTEXT OF ABSURD AND VAMPIRЕ METAPHOR – A METHODICAL APPROACH
Main Article Content
Abstract
The paper presents one aspect of the teaching interpretation of Albert Camus’ novel Stranger, which includes the analysis of the main character in the context of the philosophy of absurdity and vampire metaphors. In the introductory part, the context of existentialism as a philosophical direction and its foothold in Camus’ novel are illuminated. A comparative analysis of the main character in the first and second parts of the novel is presented, with a special emphasis on the motif of light that initiates the story of Meursault as a vampire of the new age. A series of problem situations in which the main character is located and the proposed methods of possible analysis in teaching are systematically presented. The work includes literary theoretical reflections of Jean-Paul Sartre, Nikola Milošević, as well as the methodical components necessary for the analysis of literary work in teaching.
Downloads
Article Details
References
Аћин, J. (2011). Голи приповедач: поетика за екстрареалистичко приповедање. Београд: Службени гласник [Aćin, J. (2011). Goli pripovedač: poetika za ekstrarealističko pripovedanje. Beograd: Službeni glasnik].
Bužinjska, A., Markovski, M. P. (2009). Književne teorije XX veka. Beograd: Službeni glasnik.
Димић, И. (1970). Приступ романима Албера Камија. Београд: Научна књига [Dimić, I. (1970). Pristup romanima Albera Kamija. Beograd: Naučna knjiga].
Живковић, Д. (1985). Речник књижевних термина. Београд: Нолит [Živković, D. (1985). Rečnik književnih termina. Beograd: Nolit].
Zimerman, D. (1988). „Fransuska novela”, u Antologija kratke priče Francuske (prir. V. Cakeljić). Kruševac: Bagdala: 5–8.
Илић, П. (2003). Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси. Београд: Змај [Ilić, P. (2003). Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi. Beograd: Zmaj].
Ками, А. (2009). Странац. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства [Kami, A. (2009). Stranac. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva].
Милошевић, Н. (1965). Негативни јунак. Београд: Просвета [Milošević, N. (1965). Negativni junak. Beograd: Prosveta].
Милошевић, Н. (1978). Антрополошки есеји. Београд: Нолит [Milošević, N. (1978). Antropološki eseji. Beograd: Nolit].
Милошевић, Н. (1990). Идеологија, психологија и стваралаштво. Београд: Белетра [Milošević, N. (1990). Ideologija, psihologija i stvaralaštvo. Beograd: Beletra].
Милутиновић, З. (2009). „Предговор”, у Ками, А. Странац. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства: 7–10 [Milutinović, Z. (2009). „Predgovor”, u Kami, A. Stranac, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva: 7–10].
Николић, Љ., Милић, Б. (2007). Читанка за четврти разред средње школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства [Nikolić, Lj., Milić, B. (2007). Čitanka za četvrti razred srednje škole. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva].
Сартр, Ж. П. (1981). Портрети. Београд: Нолит [Sartr, Ž. P. (1981). Portreti. Beograd: Nolit].
Sartre, J. P. (1964). Egzistencijalizam je humanizam. Sarajevo: „Veselin Masleša”.
Солар, М. (1985). Мит о авангарди и мит о декаденцији. Београд: Нолит [Solar, M. (1985). Mit o avangardi i mit o dekadenciji. Beograd: Nolit].
Cakeljić, V. (1988). „Fransuska kratka priča”, u: Antologija kratke priče Francuske (prir. V. Cakeljić). Kruševac: Bagdala: 195–199.