SOME THESES REGARDING THE TEACHING INTERPRETATIONS OF SUMATRA AND THE EXPLANATION OF ’SUMATRA’ BY MILOŠ CRNJANSKI
Main Article Content
Abstract
The subject of this paper is the analysis of the poems Sumatra and The Explanation of ‘Sumatra’ by Miloš Crnjanski as parts of selected reading-books in high schools. The texts themselves, the instructions for the analysis and the questions for students are especially emphasized. The paper deals with various interpretations of the texts and their relation to the key problems and phenomena of avant-garde literature. Also, the paper analyzes different approaches and the relevance of the questions designed for better interpretation. Furthermore, additional interpretations are consulted to demonstrate the primary intention of this paper, which is to emphasize the importance of explaining to students the radical change in the reception of artwork itself in the avant-garde and the primary motives for that change.
Downloads
Article Details
References
Бајић, Љ., Павловић, М., Мркаљ, З. (2015). Читанка за трећи разред гимназија и средњих стручних школа. Београд: Klett [Bajić, Lj., Pavlović, M., Mrkalj, Z. (2015). Čitanka za treći razred gimnazija i srednjih stručnih škola. Beograd: Klett].
Birger, P. (1998). Teorija avangarde. Beograd: Narodna knjiga, Alfa.
Вучковић, Р. (2014). „Исток у поетици и поезији Милоша Црњанскогˮ, у Милош Црњански: поезија и коментари, ур. Драган Хамовић (Београд, Нови Сад: Институт за књижевност и уметност, Филолошки факултет Универзитета у Београду, Матица српска): 81–95 [Vučković, R. (2014). „Istok u poetici i poeziji Miloša Crnjanskogˮ, u Miloš Crnjanski: poezija i komentari, ur. Dragan Hamović (Beograd, Novi Sad: Institut za književnost i umetnost, Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, Matica srpska): 81–95].
Делић, Ј. (2014). „Природа и аутопоетичка функција Црњанскових [sic!] 'Коментара'ˮ, у Милош Црњански: поезија и коментари, ур. Драган Хамовић (Београд, Нови Сад: Институт за књижевност и уметност, Филолошки факултет Универзитета у Београду, Матица српска): 17–39 [Delić, J. (2014). „Priroda i autopoetička funkcija Crnjanskovih ’Komentara’ˮ, u Miloš Crnjanski: poezija i komentari, ur. Dragan Hamović (Beograd, Novi Sad: Institut za književnost i umetnost, Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, Matica srpska): 17–39].
Лазаревић, Т. (1992). „Наставна интерпретација 'Суматре' и 'Објашњења Суматре' Милоша Црњанскогˮ. Школски час српскохрватског језика и књижевности 10/1: 20–31 [Lazarević, T. (1992). „Nastavna interpretacija ’Sumatre’ i ’Objašnjenja Sumatre’ Miloša Crnjanskogˮ. Školski čas srpskohrvatskog jezika i književnosti 10/1: 20–31].
Париповић Крчмар, С. (2014). „Традиционална и слободна линија ритма у лирици Милоша Црњанскогˮ, у Милош Црњански: поезија и коментари, ур. Драган Хамовић (Београд, Нови Сад: Институт за књижевност и уметност, Филолошки факултет Универзитета у Београду, Матица српска): 380–389 [Paripović Krčmar, S. (2014). „Tradicionalna i slobodna linija ritma u lirici Miloša Crnjanskogˮ, u Miloš Crnjanski: poezija i komentari, ur. Dragan Hamović (Beograd, Novi Sad: Institut za književnost i umetnost, Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, Matica srpska): 380–389].
Радуловић, О., Журић, Ј. (2017). Читанка за трећи разред гимназија и средњих стручних школа. Београд: Едука [Radulović, O., Žurić, J. (2017). Čitanka za treći razred gimnazija i srednjih stručnih škola. Beograd: Eduka].
Раичевић, Г. (2010). Коментари Дневника о Чарнојевићу Милоша Црњанског. Нови Сад: Академска књига [Raičević, G. (2010). Komentari Dnevnika o Čarnojeviću Miloša Crnjanskog. Novi Sad: Akademska knjiga].
Сувајџић, Б., Станковић Шoшо, Н., Ђурић, M. (2015). Читанка за трећи разред гимназија и средњих стручних школа. Београд: Нови Логос [Suvajdžić, B., Stanković Šošo, N., Đurić, M. (2015). Čitanka za treći razred gimnazija i srednjih stručnih škola. Beograd: Novi Logos].
Flaker, A. (1988). Nomadi ljepote. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske.
Franc, M. L. von. (1987). „Proces individuacijeˮ, u Čovjek i njegovi simboli, prev. Marija Salečić i Ivan Salečić (Zagreb: Mladost): 158–230.
Црњански, М. (2016). Итака и коментари. Београд: Лом [Crnjanski, M. (2016). Itaka i komentari. Beograd: Lom].