METHODICAL APPROACH TO COMPARATIVE ANALYSIS OF STORIES "NI OKO ŠTA" BY MILOVAN GLIŠIĆ AND "ŠKOLSKA IKONA" BY LAZA LAZAREVIĆ
Main Article Content
Abstract
Rural topics are dominant in the Serbian literature of realism. The tragic position of a rural individual in contact with combined forces of destruction has become a great literary theme. The teacher’s life in the countryside became prominent as a unique challenge of the new epoch in short stories of Milovan Glišić and Laza Lazarević.
The aim of this paper is to analyze the teacher’s life in the country in short stories Ni oko šta by Milovan Glišić and Školska ikona by Laza Lazarević. While Glišić writes about the real state of Serbian countryside, Lazarević opposes patriarchal views with progressive views of his time. Since both authors write about the life of teachers in Serbia at the end of the 19th century and spiritual backwardness of the Serbian people, their stories are a good starting point for a methodical processing which is based on the procedures of analysis and synthesis, but also of observation, comparison and evaluation.
Downloads
Article Details
References
Матица српска ; Београд: Српска књижевна задруга: 7–40.
Глишић, М. (1969). Одабрана дела. Нови Сад: Матица српска ; Београд: Српска књижевна
задруга.
Деретић, Ј. (2002). Историја српске књижевности. Београд: Просвета.
Иванић. Д. (1996). Српски реализам. Нови Сад: Матица српска.
Илић, П. (1997). Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси. Нови Сад: Прометеј.
Илић, П. и др. (2007). Криза читања – комплексан педагошки, културолошки и општедруштвени проблем. Нови Сад: Градска библиотека.
Лазаревић, Л. (1970). Дела. Нови Сад: Матица српска ; Београд: Српска књижевна задруга.
Марковић, С. (1969). Одабрани списи. Нови Сад: Матица српска ; Београд: Српска књижевна задруга.
Николић, М. (2006). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Петровачки Љ. и Штасни Г. (2008). Методичке апликације: планирање, програмирање и припремање наставе српског језика и књижевности. Нови Сад: Филозофски факултет.
Роксандић, Д. (1988). Методика књижевног одгоја и образовања. Загреб: Школска књига.
Скерлић, Ј. (1971). Студије. Нови Сад: Матица српска ; Београд: Српска књижевна задруга.
Џенсен, Е. (1995). Супер настава. Београд: Educa.