INTERDISCIPLINARY APPROACH WRITTEN ESSAY IN TEACHING OF LANGUAGE CULTURE
Main Article Content
Abstract
Due to the great importance of written expression in raising the level of language culture, in this paper the attention will be focused on interdisciplinary approaches to writing as a part of the most important and basic way in which these classes are carried out and assessed. Although teaching the culture of written expression has legally regulated goals, in practice it was observed that the existing methodological approaches do not contribute satisfactorily to their achievement. In teaching written expression the implementation of approaches used in rhetoric, discourse analysis and text linguistics could contribute to the training of students to understand and produce different types of texts in accordance with the needs of modern life and society.
Downloads
Article Details
References
De Beaugrande, R., Dressler, W. U. (1981). Introduction to Textlinguisties. London: Longman.
Johnstone, B. (2004). ”Discourse analysis and narrative”, in Handbook of discourse analysis, eds. Deborah Schffrin, Deborah Tannen & Heidi E. Hamilton (Malden: Blackwell Publisher): 635–649.
Brinker, K. (1985). Linguistische Textanalyse. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Брборић, В. (2004). Правопис српског језика у наставној пракси. Београд: Филолошки факултет.
Ћоровић, Д. (2008). ”Текст као интеракција: могуће импликације на нaставу страних језика”. Psihologia бр. 6: 77.
Драгићевић, Р. (2006). ”Култура изражавања у настави српског језика”. Иновације у настави, XIX/1: 29–35.
Flower, L. i Hayes, J.R. (1981). ”A cognitive process theory of writing”. College Composition and Communication 32 (4): 365–387.
Глишић, Т., Илић, Ј. и др. (2013). Оцењивање засновано на компетенцијама у стручном образовању. Београд: Завод за унапређивање образовања и васпитања.
Halliday, М. А. К, Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
Јањић , М. (2008). Савремена настава говорне културе у основној школи. Нови Сад: Змај.
Јелачић Србуљ, В. (2005). Реторика и прогyмнаΣмата (припремне вежбе за беседнике): приручник за филолошке и класичне гимназије. Београд: Филолошка гимназија.
Mandler, J. M. (1983). ”Some uses and abuses of a story grammar”. Discourse Processes 6: 305–318.
Марковић, М. (1959). ”Коришћење писмених састава за развијање језичко-стилског израза ученика”. Настава и васпитање IV/1: 90–93.
Николић, М. (1983). Настава писмености. Београд: Научна књига.
Nikčević-Milković, A. (2008). ”Procesni pristup pisanju kao oblikovanju teksta”. Psihologijske teme 17, 1: 185–201.
Nikčević-Milković, A. (2010). ”Kognitivni procesi pisanja kao oblikovanje teksta i kvaliteta pisanja teksta kod studenata”. Društvena istraživanja, 19, 4-5 (108-109): 853–872.
Павловић, М. (1921). Настава српског језика у нашим средњим школама, Просветни гласник Министарства просвете. Београд: Државна штампарија Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца.
Павловић, Б, Шарић, А. (2012). ”Текстуална комуникација”. Живот и школа бр. 28 (2): 32–44.
Петровачки, Љ. (2008). Методичка истраживања у настави српског језика и књижевности. Нови Сад: Филозофски факултет.
Пешић Матијевић, Ј. (1997). ”Анализа дискурса и њен однос са психологијом”. Психологија вол. 30, бр. 3 (1997): 263–278.
Росандић, Д. (1973). Методичке основе сувремене наставе хрватског или српског језика и књижевности у средњој школи. Загреб: Школска књига.
Rosenberg, V. M. (1989). Reading, Writing, Thinking. New York: Random House.
Салонски, С. (1959). ”Значај вежбања за усвајање знања из правописа”. Настава и васпитање IV/1: 190–195.
Стевановић, М. (2011). ”Правописне одлике језичке културе ученика у основној школи”. Српски језик XVI/1–2: 637–652.
Стевановић, М. (1988). Теорија и пракса у настави усменог и писменог изражавања. Горњи Милановац: Дечје новине.
Шипка, М. (1959). ”О неписмености наших средњошколаца”. Језик VII/4: 118–121.
Van Dijk, T. A. (1988a). News Analysis. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Van Dijk, T. A. (1988b). News as Discourse. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Зељић, Г. (2004). ”Језичка култура у образовању”. Педагогија LIX/1: 121–127.
Живковић, В. (2013). ”Вештина писања есеја”. Школски час српског језика и књижевности бр. 2: 30–44.