GENRE-BASED ELEMENTS OF THE EDUCATIONAL NOVEL AS A POSSIBLE INTERPRETATIVE BASE IN INTERPRETING "ŽIVOT I PRIKLJUČENIJA" BY DOSITEJ OBRADOVIĆ (METHODOLOGICAL PERSPECTIVE)

Main Article Content

Јелена Н. Тодоровић

Abstract

The paper deals with a different way of  interpreting Život i priključenija by Dositej Obradović using the elements of the educational novel. The first part of the paper is devoted to the theoretical issues of that assumption – how to observe an autobiography as something based on generic determinants of another genre; what are the requirements of such practice and what are the benefits for the interpretation. Methodological perspective is introduced in the second part of the paper. It discusses the principal issues of genre-based approach in the classroom, but the emphasis is on the genre-based structure of the educational novel that permeates Dositej's work. The conclusion is that the structure can represent the central point, in other words the key integrational factor of interpretation, from which all other factors can be drawn. Aspects and structures that serve as an educational model for readers are of particular importance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Тодоровић, Ј. Н. (2017). GENRE-BASED ELEMENTS OF THE EDUCATIONAL NOVEL AS A POSSIBLE INTERPRETATIVE BASE IN INTERPRETING "ŽIVOT I PRIKLJUČENIJA" BY DOSITEJ OBRADOVIĆ (METHODOLOGICAL PERSPECTIVE). Methodical Perspectives, 7(7), 199–215. https://doi.org/10.19090/mv.2016.7.199-215
Section
НАСТАВА МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА И КЊИЖЕВНОСТИ
Author Biography

Јелена Н. Тодоровић

University of Belgrade
Faculty of Philology – doctoral studies, nodule Serbian Literature
Belgrade

References

Bajazetov-Vučen, A. (2000). „Vilhelm Majster, bezazleno posvojče života“. Reč 60/5: 507–538.
Бајић, Љ. (2007). „Улога жанра у настави књижевности“. Књижевност и језик 54, 1/2: 105–118. [Bajić, LJ. (2007). „Uloga žanra u nastavi književnosti“. Književnost i jezik 54, 1/2: 105–118.]
Бајић, Љ. (2011). „Доситеј Обрадовић и савремена педагогија“, у Доситеј и (српска) школа, ур. Д. Иванић (Београд: Задужбина Доситеја Обрадовића): 25–37. [Bajić, LJ. (2011). „Dositej Obradović i savremena pedagogija“, u Dositej i (srpska) škola, ur. D. Ivanić (Beograd: Zadužbina Dositeja Obradovića): 25–37.]
Вукићевић, Д. (2011). „Доситеј о читању“, у Доситеј и (српска) школа, ур. Д. Иванић (Београд: Задужбина Доситеја Обрадовића): 211–225. [Vukićević, D. (2011). „Dositej o čitanju“, u Dositej i (srpska) škola, ur. D. Ivanić (Beograd: Zadužbina Dositeja Obradovića): 211–225.]
Dobrijević, А. (2006). „Između obrazovanja i samoobrazovanja: od Bildunga do etike vrline“. Filozofija i društvo 1: 119–128.
Иванић, Д. (2008). „Доситеј Обрадовић и генеза српске прозе“, у Дело Доситеја Обрадовића 1807–2007, ур. Д. Иванић, В. Јелић (Београд: Задужбина Доситеја Обрадовића): 215–229. [Ivanić, D. (2008). „Dositej Obradović i geneza srpske proze“, u Delo Dositeja Obradovića 1807–2007, ur. D. Ivanić, V. Jelić (Beograd: Zadužbina Dositeja Obradovića): 215–229.]
Jakobs, Ј., Krauze, М. (2000). „Nemački obrazovni roman. Istorija žanra od XVII do XX veka“. Reč 60/5: 379–398.
Кречмер, А. (2008). „Доситејев језик и школски приручници његовог времена“, у Дело Доситеја Обрадовића 1807–2007, ур. Д. Иванић, В. Јелић (Београд: Задужбина Доситеја Обрадовића): 73–85. [Krečmer, A. (2008). „Dositejev jezik i školski priručnici njegovog vremena“, u Delo Dositeja Obradovića 1807–2007, ur. D. Ivanić, V. Jelić (Beograd: Zadužbina Dositeja Obradovića): 73–85.]
Ломпар, М. (2000). „Дух просвећености у српској аутобиографији“, у Живот и дело Доситеја Обрадовића, ур. П. Пијановић (Београд: Завод за уџбенике и наставна средства): 429–435. [Lompar, M. (2000). „Duh prosvećenosti u srpskoj autobiografiji“, u Život i delo Dositeja Obradovića, ur. P. Pijanović (Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva): 429–435.]
Марковић, С. Ж. (2008). „Живот и прикљученија Димитрија Обрадовича, нареченог у калуђерству Доситеја њим истим списат и издат – претходница или почетак српске књижевности за децу“, у Дело Доситеја Обрадовића 1807–2007, ур. Д. Иванић, В. Јелић (Београд: Задужбина Доситеја Обрадовића): 15–23. [Marković, S. Ž. (2008). „Život i priključenija Dimitrija Obradoviča, narečenog u kaluđerstvu Dositeja njim istim spisat i izdat – prethodnica ili početak srpske književnosti za decu“, u Delo Dositeja Obradovića 1807–2007, ur. D. Ivanić, V. Jelić (Beograd: Zadužbina Dositeja Obradovića): 15–23.]
Mahoney, D. F. (1991). ˮThe Apprenticeship of the Reader: The Bildungsroman of the ʼAge of Goetheʼ“, in Reflectin and Actiоn: Essays on the Bildungsroman, ed. J. Hardin (Columbia: University of Soth Carolina Press): 97–118.
Милинчевић, В. (2008). „Афоризам у Доситејевом делу“, у Дело Доситеја Обрадовића 1807–2007, ур. Д. Иванић, В. Јелић (Београд: Задужбина Доситеја Обрадовића): 23–33. [Milinčević, V. (2008). „Aforizam u Dositejevom delu“, u Delo Dositeja Obradovića 1807–2007, ur. D. Ivanić, V. Jelić (Beograd: Zadužbina Dositeja Obradovića): 23–33.]
Moreti, F. (2000). „Bildungsroman kao simbolička forma“. Reč 60/5: 417–452.
Николић, М. (2012). Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике. [Nikolić, M. (2012). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike.]
Обрадовић, Д. (1997). Живот и прикљученија. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. [Obradović, D. (1997). Život i priključenija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.]
Prince, G. (1980). „Introduction to the Study of the Narratee“. in Reader-response criticism: From formalism to post-structuralism. ed. J. P.Tompkins (Baltimore: JHU Press): 7–26.
Стојнић, М. (1990). „Прилог проучавању жанра Доситеја Д. Обрадовића ʼЖивот и прикљученијаʼ“, Доситеј Обрадовић – Човек и дело међу народима. Научни састанак слависта у Вукове дане 19/2, 173–178. [Stojnić, M. (1990). „Prilog proučavanju žanra Dositeja D. Obradovića ʼŽivot i priključenijaʼ“, Dositej Obradović – Čovek i delo među narodima. Naučni sastanak slavista u Vukove dane 19/2, 173–178.]