EDUCATIONAL POTENTIONAL OF THE MUSEUM OF CONTEMPORARY ART VOJVODINA
Main Article Content
Abstract
The paper focuses on the necessity of continuous pedagogical work and the establishment of an educational center for all ages as part of the museum of contemporary art, that has a significant status for the development of the city in which it is located. Given the fact that contemporary art is not a part of the school curriculum, as it is the case with history, nature and technology, contemporary art museums are places that need to be accessible and understandable to visitors of all ages. The paper presents pedagogical practices of a selected number of museums of contemporary art in the world, then analyses the work with visitors in the Museum of Contemporary Art of Vovodina (MCAV) in the period from 2012 to 2015. Finally, the paper gives suggestions for improving this segment of the Museum, bearing in mind the importance of this institution for promotion of contemporary art in Serbia.
Downloads
Article Details
References
Frejzer, A. (2013). „Nije li ovo divno mesto? (Obilazak Gugenhajmovog muzeja u Bilbau)“, u Savremena umetnost i muzej: kritika političke ekonomije umetnosti, ur. J. Stojanović (Beograd: Muzej savremene umetnosti): 209–241.
Јовановић, М. (1994). Музеологија и заштита споменика културе. Београд: Филозофски факултет. [Jovanović, M. (1994). Muzeologija i zaštita spomenika kulture. Beograd: Filozofski fakultet.]
Лукач, А. (2012). „Седам питања савремене музеологије“. ICOM Србија 2: 12–18. [Lukač, A. (2012). „Sedam pitanja savremene muzeologije“. ICOM Srbija 2: 12–18.]
Панић, А. (2011). „Уметност бављења публиком“. ICOM Србија 1 (тема броја: Едукација у музејима): 31–33. [Panić, A. (2011). „Umetnost bavljenja publikom“. ICOM Srbija 1 (tema broja: Edukacija u muzejima): 31–33.]
Поповић, У. (2011). „Учење унутар интердисциплинарног контекста: Витни музеј америчке уметности у Њујорку – одељење едукације“. ICOM Србија 1: 21–22. [Popović, U. (2011). „Učenje unutar interdisciplinarnog konteksta: Vitni muzej američke umetnosti u Njujorku – odeljenje edukacije“. ICOM Srbija 1: 21–22.]
Пул, Н. (2012). „Релевантност, агенција, проток”. ICOM Србија, 2: 6–9. [Pul, N. (2012). „Relevantnost, agencija, protok”. ICOM Srbija, 2: 6–9.]
Smit, T. (2013). „Bilbao efekat: kultura kao industrija“, u Savremena umetnost i muzej: kritika političke ekonomije umetnosti, ur. J. Stojanović (Beograd: Muzej savremene umetnosti): 245–269.
Stojanović, J. (2013). Savremena umetnost i muzej: kritika političke ekonomije umetnosti. Beograd: Muzej savremene umetnosti.
Subotić, I. (2005). „Stvoriti i voleti publiku“, u Muzej i publika, ur. K. Žilber (Beograd: Clio, Muzejsko društvo Srbije): 5–32.