GENDER STEREOTYPES IN EDUCATION – AN ANALYSIS OF HISTORY TEXTBOOKS FOR PRIMARY SCHOOL

Main Article Content

Кристина З. Јоргић

Abstract

The paper deals with the problem of gender insensitivity of history textbooks for primary school that have been used in teaching in recent years with a special emphasis on the analysis of gender stereotypes in their contents. In order to identify gender stereotypes, qualitative and quantitative analyses of eight textbooks have been carried out. The focus is on the main socio-professional roles in which female characters in textbooks often appear, their most positive and negative psycho-social characteristics and on the ways in which female characters are presented in illustrative materials. The paper also presents possible solutions that could help the process of gender stereotypes’ deconstruction in the teaching practice, with the goal of developing and achieving gender equality in the society that the students belong to.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Јоргић, К. З. (2018). GENDER STEREOTYPES IN EDUCATION – AN ANALYSIS OF HISTORY TEXTBOOKS FOR PRIMARY SCHOOL. Methodical Perspectives, 9(9), 321–336. https://doi.org/10.19090/mv.2018.9.321-336
Section
НАСТАВА ДРУШТВЕНИХ ПРЕДМЕТА

References

”Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women.” Pristupljeno 21.2.2018.
URL: http://www.ohchr.org/Documents/ProfessionalInterest/cedaw.pdf.
Foran, S., Virdee, G., Rames, V. (2010). Rodna ravnopravnost u obrazovanju i kroz
obrazovanje: INEE Džepni vodič za rodnu problematiku. Ženeva: INEE.
Petrušić, N. (2007). Međunarodni i domaći pravni okvir ženskih ljudskih prava i rodne ravnopravnosti: kliničko obrazovanjе. Niš: Ženski istraživački centar za edukaciju i komunikaciju u Nišu.
”Recommendation CM/Rec (2007)13 of the Committee of Ministers to member states on gender mainstreaming in education.” Pristupljeno 13.3.2018.
URL: https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1194631&Site=CM.
”Recommendation 1281 (1955) on gender equality in education.” Pristupljeno 13.3.2018.
URL:http://assembly.coe.int/mainf.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta95/erec1281.htm.
Walby, S. (2005). ”Gender Mainstreaming: Productive Tensions in Theory and Practice”, Social Politics 12(3): 321–343.
Zaharijević, А. (2008). ”Kratka istorija sporova: šta je feminizam”, Neko je rekao feminizam?: Kako je feminizam uticao na žene XXI veka: 368–398.
Бечановић, Б., Јеврић, Ј., Петровић, 3. (2011). Историја 7: уџбеник за седми разред основне школе. Београд: Клет.
Ђурић, Ђ., Павловић, М. (2010). Историја 8: за осми разред основне школе. Београд: Завод за уџбенике.
”Каталог уџбеника за предшколску установу и основну школу одобрених за школску 2014/2015. годину гимназија и средње стручне школе (опште образовни предмети).” Приступљено 2.3.2015.
URL: http://www.mpn.gov.rs/prosveta/udzbenici/skolska-2014-2015-god/1220-izvod-iz-registra-odobrenih-udzbenika-skolska-2014-2015-godina
Петровић, А., Лучић, В., Петровић П. (2013). Историја 5: уџбеник историје за пети разред основне школе. Београд: Славистичко друштво Србије; Чигоја штампа.
Смирнов-Бркић, А. (2011). Историја са историјском читанком и радном свеском за V разред основне школе. Београд: Завод за уџбенике.
Столић, А. (2006). Краљица Драга. Београд: Удружење за српску повесницу.
Ћосић, Д. (1992). Корени. Београд: Београдски издавачко-графички завод.